ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
COVID-19 в Пловдив и областтаCOVID-19 в България COVID-19 по Света
Заразени: Починали: Излекувани: Заразени: Починали: Излекувани: Заразени: Починали: Излекувани:
22687 927 (4.1%) 17780 253 183 10 413 (4.1%) 209 000 115 768 981 2 571 794 (2.2%) 91 469 174
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Обжалват присъдата по делото "Хитрино" пред Апелативен съд - Варна
Автор: Пламена Николова 08:55 / 25.01.2021Коментари (0)671
© Plovdiv24.bg
Архив
Апелативен съд – Варна започва разглеждането на делото за жп катастрофата в Хитрино на 10 декември 2016г., съобщиха от пресслужбата на съда. Присъдата на първоинстанционния Окръжен съд – Шумен е обжалвана от всички страни пред горната инстанция – двамата подсъдими и частните обвинители, а прокуратурата я протестира. Пред въззивния съд ще се изправят главният машинист 64-годишният Димитър М. и помощникът му 45-годишният Радослав П. Те управлявали влака по време на инцидента, при който част от композицията дерайлира, последваха взрив, изтичане на газ, многобройни пожари и разрушения на сгради. 7 души загубиха живота си. 

Машинистът първо лице Димитър М. беше осъден от първата инстанция на 15 години лишаване от свобода и 17 години лишаване от право да упражнява професията си, а Радослав П. бе лишен от свобода за 10 години и от право да бъде локомотивен машинист за 12 години. Двамата са под домашен арест.

Припомняме хронологията от 10 декември 2016г.: Влакът пътувал от Бургас за Русе, като 20 от цистерните били пълни със 700 тона пропилен, а 3 – със 130 тона пропан-бутан. Според присъдата на Шуменския окръжен съд, при управление на подвижен железопътен състав, двамата са нарушили правилата за движение на железопътния транспорт. При влизане в гара Хитрино, управлявайки влака със 78км/ч., не са намалили скоростта до разрешените 40км/ч. В резултат е последвало дерайлиране, повреждане на част от цистерните, изтичане на газ пропилен и взрив. Така по непредпазливост са причинили смъртта на 7 души, а 14 души са получили тежки и средни телесни повреди. Случаят е квалифициран като особено тежък.

Според първоинстанционния съд, произшествието не е предизвикано от повреди в железния път, в електропреносната мрежа или във влаковата композиция. Установено е, че първият машинист не е бил заспал, тъй като устройството за бдителност е било включено и използвано от него. Дерайлирането обаче е било предотвратимо, ако са били спазени показанията на семафорите. Необходимо е било да се задейства режим "екстрено спиране“ (комбинирано спиране с пневматична автоматична спирачка и електрическо спиране). Ако това е било сторено, влакът би навлязъл с позволените 40 км/ч.

Като отегчаващи вината обстоятелства съдът е приел броя на починалите и пострадалите, неоказването на първа помощ на ранените, нанесените материални щети, създадения риск за здравето на жителите на Хитрино и 10-дневната евакуация. Като смекчаващи отговорността са посочени действията по обезопасяване на влака. Отчита се, че пробитата цистерна не е отговаряла на изискванията на Правилника за международен железопътен превоз на опасни товари. Жп инфраструктурата била поддържаната на минимума.

Изтъкнато е и това, че товарен влак, превозващ опасен товар, не следва да спира в населено място, както е било планирало в случая. Факт е още, че двамата машинисти не са били уведомени за корекция в разписанието, която предвиждала престой на гарата. Гара Хитрино не е имала План за движение, приемане и изпращане на влакове, превозващи опасни товари по RID. Нямало и план за действие, нито инструкция на персонала за предприемане на спешни действия в случай на произшествие.

В мотивите си Шуменският окръжен съд описва механизма на произшествието, станало около 5,30 ч призори: При дерайлирането вагоните започнали неконтролируемо, хаотично движение, разрушавайки железния път и прилежащата инфраструктура. Цистерна № 10 напълно се разхерметизирала. Само за 39,2 секунди от нея изтекло цялото количество пропилен - около 45 тона. Значителна част от изпарилия се газ образувала облак, който навлизал през пукнатини и отвори в къщите на спящите хора, в магазините и административните сгради. Така сместа навлязла в детска стая на къща на 280 метра от цистерната. Смята се, че именно там бил епицентърът на взрива, тъй като е единственото място в селото, където всички стени били деформирани в четирите посоки навън.

Съдът е заключил: "Колкото и лошо да е състоянието на железопътната инфраструктура в гара Хитрино, както и да неглижират стриктното изпълнение на служебните си задължения служителите на ДП "НКЖИ“ и УДВГД - Горна Оряховица, независимо че България е в наказателна процедура относно неизпълнението на задълженията си по Правилника за международен железопътен превоз на опасни товари RID, независимо, че вагон- цистерна №10 въобще не е следвало да получи документ за съответствие с изискванията за безопасност и да се движи по железните пътища на Европа, независимо, че двамата подсъдими не са били изрично инструктирани за промяната в разписанието на влака и престоя в гара Хитрино, при изключване поведението на двамата подсъдими, неправомерният резултат не би настъпил“.

Подсъдимият Димитър М. многократно е отказвал да дава обяснения и в хода на досъдебното производство, и в съдебната фаза. Радослав П. е дал показания веднъж, по време на разследването. 27 души са конституирани като частни обвинители – пострадали и наследници на загиналите.

Предстои Апелативен съд – Варна да направи цялостна преценка на правилността на присъдата, постановена от Окръжен съд – Шумен.


Още по темата: общо новини по темата: 117
22.02.2021 »
25.01.2021 »
18.12.2020 »
23.01.2020 »
22.01.2020 »
14.01.2020 »
предишна страница [ 1/20 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!


Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Март 2021 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Грипна епидемия обхвана страната
Локо в Лига Европа, сезон 2020/2021
143 години от Освобождението на България
Строежът на АМ "Хемус"
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Кои проекти трябва да бъдат финансирани със заем?
Модър-Царевец
Бетонен мост
Нов мост над р.Марица
Кръстовище на две нива до Водната палата
Продължението на бул. "Северен“
Други
Не трябва да се тегли заем
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:
За контакти
За реклама
Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
©2004 - 2019 Медия груп 24 ООД. Plovdiv24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Plovdiv24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: