Смразяващ анализ: Истината за шофьорските курсове и как се взимат книжки по втория начин!

Автор: Васил Динев
Коментари (2)
11:30 / 04.02.2019
14824
Plovdiv24.bg публикува без редакторска намеса любопитен анализ и коментар по актуалната тема за предстоящите промени в Закона за движение по пътищата, идеите за нови моменти в обучението на младите шофьори и защо те се налагат. Негов автор е Генко Станчев, дългогодишен инструктор по теория и практика, собственик и управител на Учебен център в Пловдив, член на УС на АКАБ (Асоциация за квалификация на автомобилистите в България):

На вниманието на тези, на които им предстои изкарване на шофьорски курс и взимане на шофьорска книжка, както и на техните родители!

Имаме проект за нов закон за движение по пътищата (ЗДП). Най-накрая! Има застъпени промени в обучението. Защо се налагат!? Много просто! Защото сега обучението е на плашещо ниско ниво, а на много места дори липсва. По наредба то се провежда от частни учебни центрове. Тяхната дейност е предвидено да се контролира и оценява от Държавната изпълнителна агенция "Автомобилна Администрация" (ДАИ). Има действащи наредби за обучение. Но колко са тези, които ги спазват? И защо не биват адекватно наказвани при нарушаването им? В крайна сметка, всички страни са потърпевши, и най-вече тези които искат да се учат и тези, които искат да ги научат.

Курсистът!

Той е най-потърпевш. Той е въвлечен абсолютно доброволно и в много случаи несъзнателно. Това обаче не намалява неговата отговорност. Основният проблем е, че голям процент от започващите курсисти търсят шофьорската книжка, а не обучението. Много често родители на курсисти казват "Нека вземе книжка, а после ще се учи". Кога е това после? И къде?

На пътя без контрол! Излизат неподготвени, незнаещи и неможещи, но с книжки. За какво са им? Този документ, без достатъчно знания, умения и навици служи само за селфи и публикация в социалните мрежи. И все се питам, как тези родители са спокойни за собственото си дете и за децата на околните!?

Как може да му даде 100 лв. на вечер за дискотека, но за 5 допълнителни часа по практика не може!? Как може да се купи телефон за 2000 лв., но за стабилно обучение 650-700 лв. са много!?

Как е възможно да се дадат 150-200 лв., за да се "подсигури" на изпитът, а не да се научи и достойно да го защити!? А от това зависи животът и здравето на собствените им деца. Тези родители как разбират любовта към детето си и обществената си отговорност?

Курсистът има основна вина за лошото обучение. И не бива да се сърдим и да обвиняваме другите, когато на пътя се сблъскваме с незнание и неможене. Сами сме го избрали и сме си платили за това. От началото до края. Не сме подбрали правилното място за обучение, не сме контролирали учебния процес и в заключение сме си "подсигурили" изпита, не с възможности, а с пари. И накрая сме доволни! Доволни, защото сме изпълнили целта, с която сме започнали, да вземем книжка, а не да се научим. Реално излъгани, но щастливи. И благодарни на тези, които са ни лъгали!

Учебният център!

Нещата са обвързани. Търсенето определя предлагането. По това правило работят много учебни центрове (УЦ) и инструктори. Защо трябва да се учи курсист,ът когато той това не го иска? Достатъчно е само да му гарантираме и уредим книжката, а другото не е важно. Трябва да му се вземат парите. Ако е възможно с по-малко работа, ще е още по-добре.

Действащата програма предвижда 40 часа теория и 31м/ч практика. Никъде в наредбата няма думичката "самоподготовка". Но колко предлагат реално спазване на тази наредба? Защо трябва да се водят лекции, да се плащат заплати, данъци и други разходи, щом може на "самоподготовка". И няма кой да те провери. А това, че курсистът е платил тези лекции?

Защо трябва да се организират вътрешни изпити, когато може да се пише дистанционно "Да" срещу малка сума пари? Защо трябва да се отработват 31м/ч? Само се губи време и се хаби гориво. И без това курсистът не идва на кормуване.

Ще ги изпишем часовете и той се подписва. Даже се чувства щастлив, а инструктора е готин. Накрая с 15-20 м/ч и с 150-200 лв. сме се "подсигурили" и сме на изпит. Разбира се, взет успешно!! Учебният център не дава полагащите се и платени кормилни часове, ощетява сериозно курсиста, прибира част от парите "под масата" дадени за изпита и отчита успеваемост по практика от 80-90%.

Този, който иска да започне курс, как да не се запише там? Няма значение дори това, че даже на сайтовете им няма обявени цени. Всичко е по договорка. На пазарлък, като на битак. Но там се взимат книжки от 1-ия път! Всеки може да вземе, дори и най-неподготвения! Те са добрите! Там инструкторите са гении!

Другите, които не дават пари за "подсигуряване", имат успеваемост по практика 30-40 %. Те са некадърници. Те се опитват да научат курсиста. Те не влизат в схеми и затова техните курсисти страдат на изпитите. При тях резултатите са слаби. И не могат да бъдат други, независимо от тяхната подготовка и от труда,

който са вложил курсиста и инструктора. Защото изпитващият вчера е писал 8-9 оценки "Да" в "наша" автошкола на "подсигурени" курсисти, а днес трябва да се напишат 8-9 оценки "НЕ" на "неподсигурени". Колкото и да е добър курсиста, няма да издържи, когато му се поставят неотговарящи на моментната му подготовка, трудни задачи. Няма спасение. Изравняваме резултата в статистиката на изпитващия! Но в статистиката на Учебните Центрове, тези ненадеждните губят курсисти, авторитет и пари.

Даже започва да се твърди на курсистите " Не отивайте там. Само ще ви късат за да ви вземат повече пари. Елате при нас и ще ви гарантираме книжката". Желязна логика. Лесно обяснима и потвърдена от статистиката. Само с една малка подробност - не е вярна. Защото няма как един УЦ да постига успеваемост на теоретичните изпити (където субективната оценка и възможността за

"подсигуряване" почти липсва) от 80-90%, а на практика, където оценката е много субективна, да спадне на 30-40%. Ужасно е да работиш стриктно по всички правила, да плащаш всички всевъзможни данъци в пълен обем и време, да влагаш сериозни средства в база и автомобили, да полагаш максимални усилия за да научиш възможно най-добре своите курсисти и на изпита да видиш 9 от 10 оценки "Не". И когато даден курсист получи 2-3 пъти отрицателна оценка, започва да се замисля и да търси други начини. Тогава се намесват "колегите" и съветват: "Там ще те късат за пари, а при нас си плащаш и взимаш със сигурност". Постигат го и накрая те са добрите, а този който е влагал средства и енергия за да обучава е лош, алчен и некадърен! Това е самата истина за същността на шофьорските курсове в момента.

При тези условия няма и не може да има реална конкуренция между Учебните Центрове, на базата на положен труд и спазване на действащите разпоредби. На базата на истински обучени и добре подготвени курсисти. Не може да има качествена подготовка. Няма как на пътя да излязат знаещи, можещи и мислещи шофьори. Ако не се приемат спешни мерки (законодателни и контролни), всичко това ще доведе до фалит на работещите по правилата фирми и до увеличаване броя и на без това многото ПТП. В частта за обучение от проекта на нов ЗДП има някои много важни, наложителни и разумни предложения, които биха спомогнали за нормализиране на учебния процес.

Разбира се ще има голям брой заинтересовани, които ще бъдат против промените. Трудно се раделят с утвърденият ред, но е време. Първо и основоположно действие е въвеждане на електронен контрол върху спазване на предвидените по наредба часове по кормуване. Курсиста трябва да знае, че не може да завърши курс, а инструктора да е реално длъжен да предостави заплатените кормилни часове. Към тези часове задължително трябва да се регламентира и определен, общ изминат по време на курса километраж. Щом се увеличава тежестта на практическият изпит (добавя се изпит на полигон и извън населено място), то тогава законодателя е нормално да предостави на УЦ възможност да подготви адекватно своите курсисти. Практическите учебни часове задължително трябва да се повишат.

Предложените 50 м/ч са добра база. Те ще осигурят на голям брой от курсистите стабилна подготовка. При явяване на изпит можещият курсист много по-трудно ще се поддаде на провокациите от страна на инструктори-търгаши, предлагащи му "подсигуряване". Трябва да се помисли и за промени в начина на провеждане на държавните изпити по практика, т.е. да се отнеме възможността на изпитващите да се намесват (помагат) на изпитвания. Тези предвидени промени, ще увеличат цената на курсовете, но и в пъти ще повишат подготовката на курсистите.

Автошколите отново трябва да станат учебните центрове, т.е. място, където ще се обучава, а не както е сега Търговски центрове-място за уреждане на книжки. Инструкторите трябва да са преподаватели, а не дилъри. Курсистът трябва да знае, че отива да се учи и когато се научи, тогава ще вземе шофьорска книжка.

Родителите трябва да са спокойни, че децата им са сигурни, знаещи и можещи зад волана. Стига вече ненормалното да е на почит, а нормалното да е порок!! Мисля, че това е правилно!!!

Виж коментарите (2)
Още новини от Новини от Пловдив:
Трети ден част от Гребната база в Пловдив е недостъпна заради авт...
Емблематична фигура за Пловдив стана почетен гражданин на града
Хиляди рози разцъфтяха по булевардите в Пловдив, кошници и саксии...
Студентка разработи симулация за предотвратяване на наводнения в ...
Облачно ще е времето днес в Пловдив
Променят маршрутите на три автобуса в Пловдив


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).