Представени са 4 направления на интервенцията с планирани различни ставки за ландшафтните елементи. За 2023 г. те са следните:
• Екологична инфраструктура „Постоянно затревени площи“ – 290 евро/ха;
• Екологична инфраструктура „Трайни насаждения“ – 901 евро/ха;
• Екологична инфраструктура „Обработваеми земи, площи и дейности над ДЗЕС 8“ – 696,86 евро/ха;
• Екологична инфраструктура „Обработваеми земи, площи и дейности над ДЗЕС 8“ – 286,33 евро/ха.
В описанието на мярката е посочено, че е компенсаторна за допълнителните разходи. Въпросите за тази екосхема са:
• Как са планирани 57 650 ха ландшафтни елементи за подпомагане, въз основа на каква база данни?
• Всеки вид екологична инфраструктура в какъв вид земеделски земи попада – в ПЗП, трайни насаждения и обработваеми земи?
• При условие че се подкрепя самата екологична инфраструктура, а не разхода на типа стопанство, защо бюджетът е разделен по видове земи в земеделското стопанство – ПЗП, трайни насаждения, обработваеми земи? Разходите по вид екологична инфраструктура не са ли едни и същи?
• Два от вариантите на екосхемата са за обработваеми земи над ДЗЕС 8, няма абсолютно никаква разлика в описание на възможност и задължения, а са планирани две различни ставки. Какви са основанията за тази разлика в ставките?
• Защо за ПЗП няма изискване за наличие на ЖЕ на ха при бенефициера?
Тук депутатите отправят към земеделския министър следните въпроси:
• Как са планирани 417 100 ха за подпомагане, въз основа на каква база данни?
• От изискванията, описани в Стратегическия план, допустими за заявяване са постоянно затревени площи – мери, пасища и ливади. Предвид установените трайни практики за стопанисване на ПЗП на практика всички такива ще отговарят на условията за подпомагане с планираната ставка. В този смисъл защо липсва условие земеделски стопанин да има покритие с ЖЕ за площите, с които кандидатства?
За да се получи подпомагане по интервенцията, следва да се изпълни задължително т. 2 и поне още една от т.1 и т. 3. Планирани са единични ставки за плащане според вида на ИЗП както следва:
• Пестициди ограничение за обработваеми земи – 65,27 евро/ха;
• Пестициди ограничения за трайни насаждения – 123,48 евро/ха;
• Пестициди ограничения за постоянно затревени площи – 5,88 евро/ха.
Въпросът е как са изчислени компенсаторните ставки при обработваемите земи и при трайните насаждения. При условие че разходите в декар на видове производства са 4-5 пъти разлика между двете категории допустими за подпомагане земи, как се обясняват ставките?
В Стратегическия план планираната единична сума за затревяванията на междуредията е 114,53 евро/ха. В настоящия програмен период се прилагаше подобна агроекологична мярка за противоерозионни мероприятия в лозя и трайни насаждения и затревяване на междуредията на лозята и трайните насаждения, като ставките са до 156 евро/ха за площи, заявени до 1 януари 2021 г., и до 157,48 евро/ха за площи, заявени след 1 януари 2021 г. Ставката за същите дейности в настоящия програмен период е с 37% по-висока от планираната в Стратегическия план 2023-2027.
Въпросът е как са изчислени компенсаторните ставки при затревяванията на междуредията на трайните насаждения? Трябва да се има предвид, че разликата в изчисленията са близо 7 години, като за този период разходите са увеличени многократно и има инфлация. Не е логично заложените ставки да са с 30% по-ниски от досега действащия размер на плащане за същия вид задължения на земеделския стопанин.
Планираната единична сума в Стратегическия план за плащане по екосхемата е 80 евро/ха. В отиващия си програмен период се прилагаше същата агроекологична мярка със същите задължения. Досега годишното агроекологично плащане беше до 126,80 евро/ха за площи, заявени до 1 януари 2021 г., и до 134,09 евро/ха за площи, заявени след 1 януари 2021 г. Намалението на ставката е с близо 40% от досега прилаганата. Към това трябва да се добави и непроменената минимална граница на гъстота на ЖЕ на ха, което не е в интерес на животновъдите.
Въпросът е как е изчислено плащането на ха, представляващо близо 40% от досега плащаната ставка, при положение че за последните близо 7 години се наблюдават многократно увеличени разходи и инфлация.
Това е нова интервенция, която ще се прилага от 2023 г. Бюджетът е най-големият в първи стълб, планираните площи за подкрепа са 3 017 060 ха, за които са предвидени 319 797 080 лв. Изхождайки от обема планирани площи, по тази екосхема ще са допустими зърнопроизводители, зеленчукоприозводители, стопани с ароматни и медицински култури. Не става ясно дали стопаните с трайни насаждения биха били допустими, предвид съществуването и прилагането на подобни агроекологични практики. Единичните плащания за над 30 ха са по 20 евро/ха, от 10 до 30 ха – 37 евро/ха, и до 10 ха по 48 евро/ха.
Допустими ли са земеделски производители с трайни насаждения по тази екосхема, питат депутатите.
Информационната кампания "ОСП работи за нас: Много повече от политика!" се осъществява от Агригейт Медия и е съфинансирана от ЕС.
Следете темата и на cap4us.agri.bg