Учени откриха нещо любопитно: България също е замесена

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (0)
20:03 / 04.03.2022
Изгубеният континент Балканатолия откри международен екип от учени. Територията на днешна България също е била част от него. Според изследователите от Франция, Съединените щати и Турция Балканотолия се е намирал по средата на Европа, Азия и Африка и е можел да служи като мост за животните, които са преминавали от Азия в Европа, става ясно от изследване,  публикувано в списанието Earth-Science Reviews.

Учените разказват, че преди около 34 млн. години е имало голямо измиране, известно като Grande Coupure, когато Западна Европа е била колонизирана от огромен приток на животни от Азия, оказал фатален натиск върху видовете, които произхождат от Европа.

Изследователският екип, ръководен от Френския национален център за научни изследвания (CNRS) е открил обект в Турция, в който се намират животински вкаменелости, за които учените установяват, че принадлежат на видове, живели в Азия и датиращи отпреди 38-35 млн. години. Това означава, че тези животни са мигрирали през Балканатолия много преди изчезването Grande Coupure. Според изследователите континентът сега е предимно под водата в източния край на Средиземно море.

Но по време на еоценския период - епоха, съществувала преди 56-34 млн. години, континентът излиза на повърхността поради по-ниското морско равнище.  "Балканатолия има сложна история на епизодично претопяване и изплуване през еоцена и е изобразявана или като прекъснат архипелаг, или като широк и непрекъснат остров. По този начин се предполага, че бозайниците, произхождащи от Азия, са се разселили в Югоизточна Европа по "южен път" през Балканатолия", казват изследователите.

В своето изследване изследователите идентифицират и група животни, които са били местни за Балканатолия, като хипоподобни същества, наречени ембритоподи, и торбести, наречени метатерианци. Учените смятат, че тези животни са еволюирали в изолация на земя, която е била отделена от близките континенти - още един детайл, който допълнително подкрепя съществуването на балканатолийския континент.

Виж коментарите (0)