Шофьорът на автобуса е виновен за трагедията в Лим
Шофьорът на автобуса, който потъна в река Лим, отива на съд. Илия Измирлиев е обвинен за това, че по непредпазливост е причинил катастрофата на 4 април 2004 г, при която умряха 12 български деца в Сърбия. Вчера приключи следственото дело за катастрофата и днес трябва да бъде изпратено в прокуратурата.
Заключението на експертите е, че автобусът е бил технически изправен преди катастрофата и всички повреди по него са станали при падането му в реката.
"В петък бях в София при следователя, който ме уведоми, че ще внесат обвинителен акт срещу мен. Прочетох всичко, което са събрали. Предполагам, че някой се опитва да си измие ръцете с мен и да скрие истинската причина за катастрофата, но не мога да кажа точно кой", коментира пред "Монитор" 51-годишният шофьор Илия Измирлиев, който е карал автобуса при катастрофата.
Близките на загиналите деца, които вчера направиха панихида за 6 месеца от трагедията, заявиха пред "Монитор", че и според тях повредите по рейса са станали след катастрофата.
"Автобусът наистина е стар, но не мисля, че това е пряката причина за инцидента", заяви пред "Монитор" бащата на едно от загинали деца.
Шефът на Националното следствие Ангел Александров заяви, че заключението, което е направено, е дело на високвалифицирани експерти и лично той се е запознал с него. Ето защо в никакъв случай заключението не би могло да бъде подлагано на съмнение, допълни директорът на националното следствие.
Вчера беше оповестен и докладът на временната комисия към парламента, която трябваше да разследва трагедията в река Лим.
"Установихме грубо и недопустимо смесване на учителския и директорския състав, свързани с организиране и провеждане на екскурзията", коментира пред "Монитор" Мариана Костадинова, зам.-председател на ПГ на НДСВ и председател на временната комисия. Тя допълни, че е учудена от факта, че заключението на следствието не е било предоставено на депутатите от комисията.
"Основното заключение в нашия доклад е, че съществуват сериозни нарушения при организирането на екскурзията, преподавателския и директорския състав на училището в Свищов са изпълнявали несвойствени за тях функции като посредници на туроператорски фирми, предоставящи туристически услуги", допълни Мариана Костадинова.
Депутатите от комисията предлагат ученическите екскурзии да бъдат включени в училищния план, към сключените туристически договори да се въведат ограничителни клаузи, с които да се регламентират тези пътувания, да се ограничат дългите разстояния и да се намалят нощните пътувания. Ученическите екскурзии да бъдат провеждани най-малко с трима шофьори и на място задължително да присъства лекар. В доклада се стига до извода, че този трагичен инцидент е следствие от цялостна деградация на условия, изисквания и ценности в сферата на образованието, възпитанието, взаимоотношенията в семейството, училището и бизнеса, която следва решително да бъде спряна, защото става въпрос за живота на нашите деца, допълни Костадинова.