Експертизи показаха: Трагедията на АМ "Тракия" е могла да бъде предотвратена

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (2)
16:23 / 18.04.2013
3842
Трагедията на автомагистрала "Тракия" , вследствие на която загинаха девет души, е могла да бъде предотвратена. Това може да се направи като извод след изслушването на тройната металографска и петорната авто-техническа експертиза.

Изводите от поставените задачи на петорната авто-техническа експертиза представи професор Станимир Карапетков, който обясни, че в техния доклад е включена и компютърна симулация на катастрофата, която нагледно показва случилото се.

"Ние посочихме пред уважаемия съд, че основната техническа причина за възникването на пътнотранспортното произшествие е разрушаването на опората на напречната силова щанга между предния мост и шасито. Това е предизвикало разлюляване на каросерията на автобуса, което се е усетило от водача и всички пътници. Реалната техническа причина за ПТП-то е рязкото и прекомерно голямо завиване на волана от водача наляво, при което автобусът се е отклонил към лявата еластична ограда. От този момент той е станал неуправляем. Към момента на завиване на волана наляво са се повдигнали левите колела на автобуса. Водачът е реагирал своевременно към този момент със завиване на волана надясно, но независимо от това автобусът се преобръща около лявата си страна и пада с нея върху еластичната ограда. След това той се плъзга по платното. Удря се във вертикалната бетонова колона на моста и спира в това положение, което е видно от всички фото материали. Това е истинският механизъм на ПТП-то. Дали водачът е можел реално, а не технически да предотврати ПТП ще реши съда", каза проф. Карапетков.

По време на представянето на експертизата стана ясно, че в началният момент на катастрофата при залюляването на каросерията на автобуса, вследствие на счупването на напречната щанга, автобусът се е движел със скорост 97 километра в час. Пред съда професорът заяви, че ако в момента на началното залюляване водачът е натиснал спирачка, то преобръщането е нямало да се случи.

"Точна така е. Ние сме изследвали по задача на разследването, че ако нямаше завиване на волана не би възникнало ПТП. Съдът трябва да прецени дали в този момент водачът може да има способности и опит да направи в дадения случай. Нашата задача е да изясним какво е станало и какво би станало, ако няма завиване на волана. Ние сме категорични, че ако нямаше завиване на волан автобусът би спрял нормално, леко отклонен наляво, но върху платното за движение и не би възникнало ПТП", каза проф. Карапетков.

"Гръмналата" и разрязана гума на автобуса са се случили по време на инцидента и преобръщането на автобуса, а не преди това, заявиха вещите лица. Експертите от металографската експертиза заявиха, че изследвана от тях конзола на автобуса-убиец не е била в техническо изправно състояние, поради дългата експлоатация, недобри заварки, изтъняване и умора на метала и е било нужно само някакво усилие, за да се счупи.

Източник: Радио "Фокус"

Виж коментарите (2)

Още по темата (119):
04.03.2016 Интерпол издирва Ениз Ченгел с червена бюлетина
11.02.2016 Интерпол на помощ за издирването на Ениз Ченгел
10.11.2015 Изчезна собственикът на рейса, който погуби деветима край Пловдив
21.10.2015 ВКС потвърди присъдите за катастрофата на АМ "Тракия", при която загинаха 9 души
05.01.2015 Общо 25 г. затвор за катастрофата на АМ "Тракия" от 2011 г.
31.07.2014 Ченгел, Точев и Димитров съжалиха за случилото се на АМ "Тракия" през 2011
г.
Още новини от Национални новини:
Нови ремонти на АМ "Тракия"
Зрелостници сигнализираха за проблеми и на втората задължителна м...
БНБ затяга критериите за отпускане на ипотечни кредити
Гърмежи и валежи до часове
Публикуваха отговорите за втората матура
Социалната комисия отказа да гласува увеличението на пенсиите


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).