
ЗАРЕЖДАНЕ...
Eксперт: Годишното счетоводно приключване "на заден ход" ще стане невъзможно | ||||||
| ||||||
Въвеждането на SAF-T у нас е предвидено с промените в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), приети заедно със Закона за държавния бюджет за 2025 г. Идеята на да тази реформа е да бори срещу данъчните измами и да улесни и да постави на равни начала в комуникацията данъкоплатеца и данъчната агенция. Този файл ще се подава всеки месец на 14-то число и ще включва информация за: данните за фирмата и действителния ѝ собственик; счетоводни операции по хронология; движения по сметки; приложени данъчни ставки и начислени данъци; документи за покупки и продажби; информация за клиенти и доставчици; начин на плащане по трансакциите. Годишно ще се подават файлове за дълготрайни материални активи и амортизации, а при поискване – данни за материални запаси. Глобите при неспазване на изискванията са 5 000 лв. имуществена санкция при първо нарушение и 10 000 лв. при повторно. Изключени от нормативната уредба са микропредприятия, нерегистрирани по ДДС; бюджетни организации; фондове за социално осигуряване; търговски представителства и юридически лица без стопанска дейност. Въпреки това граждански дружества и консорциуми не са изключени. "Това създава допълнителна административна тежест, защото консорциумите включват отделни фирми с различна отчетност, но самите те са самостоятелни данъчни субекти.“ Информацията в SAF-T ще бъде синтезирана и ще се подава в специален форма, за да може данъчната администрация да може да разчита и да извлича необходимите данни за целите на контролното производство и за целите на техните вътрешни проверки по-бързо и по-ефективно. За бизнеса, на теория, потенциална полза е автоматизиране на процесите и избягване на многократни искания за една и съща информация. Въпреки това имплементирането на стандартния одитен файл ще доведе до повече работа за счетоводителите в краткосрочен план и в преходния период възможността за двойно отчитане е реална, защото няма нормативен текст, който да освобождава бизнеса от задължението да води дневници и регистри по старата система, дори когато данните вече са подадени чрез SAF-T. "SAF-T ще се въвежда в следващите 5 години. Може би в следващите 5 години, когато всички данъкоплатци бъдат обхванати от този начин на комуникация с данъчната администрация, ще се въведат мерки, които ще олекотят данъчно-контролните производства, защото вече предоставена информация не би следвало да се изиска отново.“ Компаниите, засегнати от реформата, могат да се подготвят, като се включат в тестовата програма на НАП, която започва на 1 юли и ще продължи 6 месеца, информира Димитрова. Това е възможност за фирмите да проверят системите си, да тестват процесите и да открият проблеми преди реалния старт. "Годишното счетоводно приключване "на заден ход“ ще стане невъзможно. Всичко ще трябва да се случва в рамките на отчетния период“. Въпреки това съществуват и рискове за злоупотреба с данни. Димитрова посъветва институции и законодателя да осигурят гаранции за запазване на информацията към данъчната администрация за лични данни и търговска тайна. |
За контакти:
тел.: 0886 59 82 67
novini@plovdiv24.bg
гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg