Четете внимателно: Преференциалните цени са само за няколко месеца, след това се предвижда по-висока месечна такса

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (0)
09:43 / 02.02.2024
2856
В казуса с индексацията на цените от страна на мобилните оператори потребителите почти нямат полезен ход, без ефективната намеса на отговорните институции. Това коментира пред БНР Габриела Руменова – основател на некомерсиалния проект "Ние, потребителите“.

Тя посочи, че шанс да намерят евентуално по-изгодно предложение при някой от другите два телекома, като се възползват от възможността за преносимост на номера, имат само тези, които са с безсрочни договори или предстои срочният им договор да изтече съвсем скоро. В противен случай, при предсрочно прекратяване на срочен договор, дори на основание индексацията на цените, клиентът ще дължи до три стандартни месечни такси. Ако пък е закупил крайно устройство при сключването на договора – и разликата между платената за него сума и редовната му му цена.

"Това обаче ще означава, че тези потребители ще се обвържат с нов срочен договор и ако тази клауза продължи да съществува и занапред, ще търпят нови, непредвидими увеличения от договорената към момента на подписването цена“, обясни Руменова.

Освен това, хората трябва да четат внимателно условията, защото понякога преференциалните цени са само за 3 или 6 месеца, или за първата година, а след това се предвижда друга, по-висока месечна такса. Има случаи, в които се включват непоискани от потребителя услуги срещу заплащане. Или се подаряват карти, за които им се казва, че може да не ползват, но на практика се активират в момента на сключването на договора, предупреждава още експертът.

Според "Ние, потребителите“ казусът с индексацията на цените може да бъде решен с премахването на неравноправната кауза.

Единият вариант е Комисията за защита на потребителите да поиска от мобилните оператори да признаят клаузата за неравноправна и да я премахнат или редактират така, че вече да не създава неравновесие между правата и задълженията на двете страни. Изравняване на правата би могло да се счита предвиждането на възможност потребителят да се откаже от договора без неустойки, ако реши да го прекрати на основание обявената индексация.

Другата възможност за отстраняването на клаузата е КЗП или неправителствена организация да заведе колективен иск в съда и да поиска той да я обяви за нищожна. Това означава, че дори и да остане в общите условия, тя няма да поражда никакви правни действия.

Не е удачен вариант потребителите сами да водят колективен иск в съда, тъй като това е работа на Комисията за защита на потребителите и на неправителствените организации. На база евентуално потвърдено от съда решение, че клаузата е неравноправна, вече всеки потребител може да заведе свое дело, в което да докаже материалните и нематериални вреди от действието на тази клауза и да поиска компенсация.

Виж коментарите (0)

Още по темата (85):
18.04.2024 ЕС обмисля обединяване на телекомуникационните оператори 
25.03.2024 Отказваме се от мобилни услуги без плащане на неустойки, ето от кога?
19.03.2024 Сериозни промени при договорите за мобилни оператори
18.03.2024 Договорите на телекомите ще гарантират повече баланс и реципрочност за потребителите
21.02.2024 ПП-ДБ с кардинално предложение за договорите с мобилните оператори
20.02.2024 А1 обяви новите тарифи и предложи компенсации
Още новини от Национални новини:
Това е Ицо Бозавия, който загина при инцидента с Кирил Петков и ж...
Д-р Миндов: Почва като обикновена вирусна инфекция
Борисов с въпрос към правителството на Кирил Петков
Лоши новини за любителите на лова, таксите скачат двойно
Първи коментар на Кирил Петков след катастрофата
От МВР посочиха причините, довели до катастрофата с автомобила на...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).