Вашето име  
 Вашият e-mail адрес  
 Име на получателя  
 E-mail на получателя  
Какво ще се случи с летище "Пловдив"?
Автор: Екип Plovdiv24.bg 12:51 / 22.04.2020Коментари ()13902
©
Срокът за подаване на оферти за концесията на летище "Пловдив" е удължен до 10 юли. Тогава ще бъдат отворени и заявленията за участие. Отварянето на офертите трябва да стане на 27 юли, а месец по-късно трябва и да приключи процедурата.

Такъв поне е настоящият план на министерството на транспорта, което беше принудено заради коронавируса да удължи сроковете. Те изтекоха на 10 април, като кандидатите без изненада бяха нула на брой. Към онзи момент обаче все още не беше напълно ясно дали срокът ще се удължи и с колко или процедурата ще се прекрати и как да стане процедурно промяната, тъй като удължаване не беше обявено преди изтичането на срока.

Сега държавата прави пореден опит за отдаването на летището на концесия. Решението на Министерския съвет е от края на февруари, като се случва в изключително тежък момент за авиацията. Пловдивското летище за малко се размина с това да има концесионер, като при предишната процедура министерството не подписа договор с класирания на второ място пловдивски кандидат.

Празният терминал

Летище "Пловдив" от години е проблемно. Преди повече от 10 години държавата инвестира в него 40 млн. лв. за нов пътнически терминал. То обаче не успя да се развие и да привлече сериозен трафик и терминалът остана относително празен. В даден момент дори спря работа нощно време. През годините там полети имаше Ryanair, които дойдоха след намеса на фонд, създаден от общините, за промотиране на региона и индиректно субсидиране на полетите.

Държавата беше на път да подпише договор за концесия през лятото на 2018 г. за 35 години с китайската HNA Airport Group. Победителят обаче се отказа поради бизнес проблеми в собствената си страна. На втора позиция тогава беше местният кандидат - пловдивското обединение между "Тракия икономическа зона" и транспортната компания ПИМК. Китайската оферта предвиждаше инвестиции от 79 млн. евро, а на пловдивското обединение - 65.5 млн. евро.

До подписване на договор така и не се стигна, тъй като от министерството на транспорта се оправдаха, че процедурата се е провела преди приемането на новия Закон за концесиите и че имало "съществена разлика в офертите на участниците, класирани съответно на първо и второ място", и процедуратабеше прекратена през октомври 2018 г.

Какво търси държавата

Сега пак се търси кандидат, но вече при много по-тежки пазарни условия. Последните сметки на държавата показаха, че прогнозната стойност на концесията за 35 години, т.е. всички приходи на концесионера, е 100 млн. евро, като с възможните удължавания може да достигне 132 млн. евро при 4% дисконтов процент.

Победителят ще плати еднократно 150 хил. лв. без ДДС в началото на концесията. Негов ангажимент ще бъде да повиши носимоспособността на пистата и на пътеките за рулиране, за да могат да кацат по-големи и тежки самолети. Трябва да изгради карго терминал с перон и поне 3 стоянки, да разшири съществуващия паркинг, страничните ивици на безопасност на пистата, да построи нова периметрова ограда с видеонаблюдение на нея, нова отводнителна система, хангари и т.н.

Изисканията към кандидатите са участникът да е оперирал и в момента да управлява поне едно международно летище с поне 450 хил. души пътникопоток за не по-малко от 5 години през последните 10. Да има регистриран капитал поне 1 млн. лв. Балансовата стойност на дълготрайните му материални активи за последните 3 години да е поне 40 млн. лева, пише "Капитал".


Още по темата: общо новини по темата: 472
04.05.2024 »
26.04.2024 »
24.04.2024 »
17.04.2024 »
14.04.2024 »
12.04.2024 »
предишна страница [ 1/79 ] следващата страница

Още новини от Новини от Пловдив:

https://www.plovdiv24.bg/novini/plovdiv/Kakvo-shte-se-sluchi-s-letishte-Plovdiv--959054
Copyright © Plovdiv24.bg. Всички права запазени.