В многофункционална се превръща индустриална зона „Изток“ на Пловдив | ||||||
| ||||||
Преходът към пазарна икономика и активно протичащите процеси на приватизация и реституция в последните 17 години доведоха до преструктуриране на източната индустриална зона на Пловдив. Една част от големите производствени предприятия като „„Млечна промишленост" и „Бъдеще" бяха закрити, а други - „Пулпудева", „Възход", „Тексим", значително ограничиха своите мощности. Наличната база силно се раздроби и в нея се настаниха предимно малки и средни предприятия, изградиха се множество търговски обекти и складове. Инвестиционният интерес към създадената промишлена територия е провокиран и от нейното атрактивно местоположение в непосредствена близост с централната градска част и удобните комуникационни връзки с бул. „Цариградско шосе", бул. „Освобождение" и бул. „Източен". С цел да се овладеят инвестиционните инициативи на собствениците и бизнеса и да се придаде урбанистична рамка през 2006 г. община Пловдив възложи с конкурс изработване на подробен устройствен план - план за регулация (ПУП-ПР) с устройствени зони на източната индустриална зона с граници: бул. „Марица-юг" - на север; Централен гробищен парк - на запад; бул. „Цариградско шосе" - на юг; ул. „Батак и ул. „Прохлада" - на изток. Проектният обхват възлиза на 103.6 ха. За изпълнител беше избран колектив на „Арконт-А" ООД - Пловдив, в състав: арх. Радка Стефанова и арх. Милена Крачанова („Градоустройство"), инж. Владимира Луканова („Регулация"), инж. Димитър Балчев (транспортно-комункационна част"), инж. Златка Таукова („Водоснабдяване"), инж. Красимира Игнатова („Канализация"), инж. Георги Георгиев („Електро"), инж. Ганчо Хаджиганчев (ОВ) и инж. Ненчо Христов („Озеленяване"). На 25 април експертният съвет по устройство на територията при община Пловдив прие без забележки окончателния проект на ПУП-ПР с устройствени зони на източната индустриална зона, която по предложение на проектантите се преименува в многофункционална зона „Изток". Предстои съобщаване на устройствената разработка на заинтересуваните лица чрез обява в Държавен вестник. Изходна информация за извършване на проектирането са плановото задание на община Пловдив, действащият ОГП '68, ОГП 1983-1987 г. (непроцедиран) и приетият през март 2007 г. от НЕСУТРП при Министерството на регионалното развитие и благоустройството предварителен проект на новия общ устройствен план на Пловдив. Новият подробен устройствен план на зоната е съобразен и с одобрения кадастрален план от 2000 г., с влезлите в сила частични изменения на действащия план за регулация и създадените планове за застрояване и с техническия инвестиционен проект за бул. „Източен", който става градска магистрала с две платна по 11.25 м, средна разделителна ивица - 2 м, и два тротоара по 4.50. В проектната територия преобладават общинската и частната собственост - 33.88% и 38.07%, държавните имоти са 16.22%, а около 12% заемат кооперативните и съсобствени имоти. Усвояването на новите територии и преструктурирането на съществуващите изискват: * реконструкция на съществуващата и изграждане на нова пътна мрежа - гръбнак за развитието на града Новата насоченост на зона „Изток" - предимно към складови и общественообслужващи дейности, налага прилагане на адекватни мерки по опазване на околната среда от страна на действащите производствени единици и новоизграждащите се предприятия. Проектното решение предлага пребалансиране на зоната. Целта е да се направляват естествените процеси и без да се стагнират, да се вкарат в урбанистична рамка, като се получи баланс на обществените и частните интереси, подчерта арх. Стефанова. Развитието на територията е свързано с доброто й комуникационно-транспортно обслужване. Уличната мрежа е доразвита, като е отчетена съществуващата изграденост, статутът на собствеността, влезлите в сила частични изменения на ПУП и трайно регламентираните имотни граници. Запазва се в значителна степен трасето на предвиденото в предходния регулационен план продължение на бул. „Освобождение" - III клас районна артерия, която осигурява транспортна връзка между жилищен район „Тракия" и северните части на Пловдив и облекчава движението на бул. „6 септември" и бул. „Кн. Мария-Луиза". Структуриране на проектната територия При територии с налично промишлено застрояване са формирани два типа смесени устройствени зони: едната е с преобладаващо производствено застрояване, а другата - с преобладаващи общественообслужващи функции. Не се предвижда създаване на зона Пп и Пч, като тенденциите са за ограничаване на промишлените дейности и стимулиране на общественообслужващите. Проектантите считат за целесъобразно създаването на многофункционална зона, която да отговори на инвестиционните процеси и да регулира бъдещото й развитие и безконфликтното й функциониране. Предвидената III клас артерия север-юг разделя териториите с промишлено-обществено застрояване и съществуващите на изток жилищни квартали. Между тях е оформена преходна територия - смесена устройствена зона Сзо - зеленина и обществено обслужване. Отчитайки местоположението на територията в непосредствена близост с квартал „Дружба" (населен с предимно ромско население) проектантите много правилно са предложили смесване на обществено застрояване с висок процент на озеленяване с цел осигуряване на поддръжката на зелените площи. Паркирането в зона „Изток" е осигурено с паркинги по второстепенните улици и в рамките на урегулираните поземлени имоти на 100%. С устройствения план се предлага разширение в посока запад на съществуващата пешеходна връзка над река Марица при шлюзовете. Като неразделна част от ПУП-ПР на многофункционална зона „Изток" са изработените правила, гарантиращи правилно прилагане на заложените в него урбанистични идеи. Това са: * при бъдещи изменения на ПУП да не се допуска смяна на многофункционалната зона със зона Пп и Пч, както и извършване на технологични производства и стопански дейности, отделящи вредности, които налагат хигиенно-защитна зона, по-голяма от 50 м |
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!