ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Синдикати срещу готвените промени в приобщаващото образование
Автор: Екип Plovdiv24.bg 12:42 / 19.03.2021Коментари (0)2756
©
До Красимир Вълчев, министър на образованието и науката

Възражение от синдикалната организация към РЦПППО – Пловдив

Относно: Проект за изменение и допълнение на Правилник за устройството и дейността на Регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование, обнародван в ДВ бр.9 от 2018 г.

Уважаеми господин Вълчев,

След като се запознахме с Проект за изменение и допълнение на Правилник за устройството и дейността на Регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование, искаме да подкрепим мнението на Катя Стоилова и да споделим вижданията си по него.

На първо място бихме желали да направим няколко бележки по отношение на мотивите както следва:

... “констатираха редица затруднения, свързани с координацията на национално равнище на тяхната работа при прилагането на нови дейности в тази сфера, като въвеждането на функционалното оценяване на специалните образователни потребности"

От прочита на този текст възниква въпросът: “Кой координира на национално равнище работата на Регионалните центрове по въвеждането на нови дейности и функционалното оценяване? Защо има затруднения?".

Съгласно чл. 41 от Устройствения правилник на МОН Дирекция Приобщаващо образование “...координира дейностите, свързани с осигуряването на общата и допълнителната подкрепа за личностно развитие на децата и учениците …. и отговаря за внедряването и прилагането на държавния образователен стандарт за приобщаващото образование", където в чл. 76 ясно е посочен инструментариума за извършване на оценка на индивидуалните потребности на децата и учениците със СОП. Това са именно утвърдените стандартизирани методики, които са адаптирани за българските условия и доказали се като успешни при идентифицирането на специалните образователни потребности.

По отношение на функционалното оценяване, 63 представители на Регионалните центрове взеха участие в такова обучение, но доколкото ни е известно все още няма стандартизиран модел за прилагане на ICF -CY в България, а само опит за адаптация, без конкретно изведени данни, спрямо българската извадка за валидност и надеждност, каквито се изисква да бъдат приложени при въвеждането на същата.

Регионалните центрове в страната използват за оценка на индивидуалните потребности методиката на В. Матанова (публикувана и в сайта на МОН), като картата е адаптирана спрямо тази методика, което е видно от публикуваната информация в сайтовете на същите. Избора на методика за оценка и инструментариум се обуславя от състоянието на детето, неговата възраст, условия, позволяващи тази оценка и др.

Колкото до прилагането на нови дейности при приобщаването на децата и учениците със СОП, считаме, че всеки Регионален център следва да реализира на база бюджет, потребности на децата и учениците със СОП, кадрови ресурс и не на последно място регионална уникалност. А кой по - добре познава региона от местните власти и организации?

Следващата ни бележка по отношение на този мотив е липсата на конкретни насоки и стандарти в нормативните документи по отношение на тези “нови дейности". Не става ясно кои са тези нови дейности - терапевтичните кабинети, нови длъжности, или конкретни функции от дейността на Регионалните центрове (консултираща, координираща, диагностична и т.н.). Считаме, че задължение на всеки Регионален център е да се ръководи и спазва нормативните документи, а затрудненията следва да се решават при конкретно възникнали казуси с експертния потенциал на МОН и РУО, както е посочено и досега действащите нормативни документи.

По отношение на мотива за поддържане на цялостна информационна система на специалистите и тяхната дейност, както и изграждането на механизъм за взаимодействие между институциите, можем да твърдим, че това е във връзка с липсата на единна информационна база данни, която да поддържа информация за всички деца и специалисти. Да, системата на НЕИСПУО, безспорно има ресурса за обслужване на тази информация, но липсва интеграция на данните по тези показатели. От това възниква необходимостта за осмисляне на актуализации в програмните продукти, обслужващи образованието, съобразно потребността на Министерството от информация и която е във връзка с заложените в Правилника за дейността на Регионалните центрове чл. 24, т. 1, 2, 3 и 4 функции. Не на последно място поддържането на тази база данни следва да е достатъчно защитена, във връзка със сигурността и условията по регламента за защита на личните данни, а това е възможно да се случи единствено и само чрез Националната електронна информационна система.

По отношение на мотива, че Регионален център София-град е “най-голямото такова звено" с “най-големия потенциал", считаме за изключително дискриминационно. Факт е, че София град е с най-многобройно население, най-голям общ брой деца и ученици подлежащи на задължително обучение - приблизително 143 829 (за сравнение - Пловдив - приблизително 78711, Варна - приблизително 56702, Стара Загора - приблизително 38142 и т.н), от което логично произтича и най-големия брой деца със СОП, наличие на учебни заведения и ВУЗ-ове с най-голям брой потребители, но трябва ли от това, да следва да излъчим Директор на Директорите, РУО на РУО-тата и т.н. Сравнение на база “най-голям" не аргументира избора, и обезценява постиженията на другите Регионални центрове, поставя ги в позиция на по-маловажни и незначителни. В мотивите се изтъква, също така партньорството на София -град с УНИЦЕФ, във връзка с разработването на образователна платформа.

Тук възниква въпросът “Как на базата на проект, който все още не е реализиран и не е доказал своята полезност на практика се правят изводи за “НАЙ- …"? С какво този проект е по-добър от контакта лице в лице, от образователните платформи на водещи организации, от клипчета в YouTube, от индивидуалните видеа и уроци, които се разработват от специалистите, от авторските материали в Националната електронна библиотека и т.н.

От 2006 г. РЦПППО – Пловдив и останалите РЦПППО, работят за изпълнение на политиката на МОН за приобщаване на децата и учениците със СОП, като подпомагат процеса на тяхното развитие с цел успешната им адаптация и социално функциониране в обществото. В РЦПППО – Пловдив, работят 61 специалисти, от които: 49 са магистри, 12 са бакалаври, двама от специалистите са докторанти съответно 1 по "специална педагогика“ и 1 по "специална психология“ към ПУ "Паисий Хилендарски", а двама имат научно-образователна степен "Доктор" в същите направления.  51% от специалистите са повишили професионалната си квалификация, 70% от специалистите имат повече от една специалност; 30% от тях имат три и повече специалности. Към момента ресурсните учители освен специална педагогика имат ресурс и като: 

· рехабилитатор на слуха и говора – 3 специални педагози; 

· рехабилитатор на зрително затруднени деца – 2;

· брайлисти – 2;

· 14 колеги притежават и квалификация ПУП/ НУП;

· 16 колеги притежават квалификация и като учители по различни учебни предмети.

· 10 колеги притежават допълнителна квалификация "Социални дейности"

Освен академичното образование, всеки от нас през годините е имал възможност да премине редица обучения свързани с надграждане на знанията и уменията си в сферата на допълнителната подкрепа и да реализираме иновации, които са видни от Доклад-анализите през годините и това прави потенциала ни също толкова ценен, колкото “експертния потенциал" на РЦПППО - София. Със сигурност и колегите от останалите Регионални центрове имат постижения в сферата на приобщаващото образование, с които се гордеят и които ги правят ценни именно там където са - в техния регион, с техните уникални деца и тяхната уникална общност, защото когато правомощията за вземане на решения са разположени възможно най-близо до мястото, където се предприемат действия се реализира най-ефективното управление.

В тази връзка считаме създаването на новите членове – Чл. 11а и чл. 29 в Правилника за устройството и дейността на Регионалните центрове за подкрепа процеса на приобщаващото образование, а именно:

"Чл. 11а. Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – София-град може да изпълнява функции и дейности на национално ниво, свързани с координирането, консултирането и методическото подпомагане на регионалните центрове в страната, както и с допълнителната подкрепа за личностно развитие на децата и учениците.“;

"Чл. 29. Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – София-град поддържа информация за броя на педагогическите специалисти, които осъществяват допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата и учениците, и планира квалификационната дейност по отношение на тях.“

за излишни, дискриминационни и в разрез с основополагащата стратегия за децентрализация в образованието, тъй като дублират функции - на МОН и РУО (описни ясно в съответните правилници за дейността).

Тук следва да вметнем, че създаването на структура на национално ниво е обвързана със съвсем различна правна процедура. Има разлика между НАЦИОНАЛЕН РЕГИОНАЛЕН ЦЕНТЪР, за създаването на който би следвало да е налице нормативен акт, конкурс, собствен правилник и т.н и Регионален център, с правомощия на дирекция в министерство, който да бъде над другите регионални центрове.

Със създаването на чл. 16а: "Чл. 16а. Директорът на регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – София-град осъществява мониторинг на национално ниво на дейността на директорите на регионалните центрове в страната по отношение на планирането и организирането на допълнителната подкрепата за личностно развитие на децата и учениците“ се прави опит за централизиране на власт в полза на един човек, което от своя страна създава условия за субективизъм, неотчитане на регионалните особености при вземане на решения, поставяне под зависимост на база еднолична преценка.

Въпросният член е в противоречие с чл. 16, ал.1 и 2 от сега действащия правилник:

Чл. 16. (1) Регионалният център се ръководи, управлява и представлява от директор, който се назначава от министъра на образованието и науката въз основа на конкурс, проведен по реда и при условията на Кодекса на труда. Правата и задълженията на директора се определят в съответствие със ЗПУО, този правилник и длъжностната характеристика.

(2) Директорът организира, контролира и отговаря за цялостната административно-управленска и финансова дейност на регионалния център в съответствие със законите, нормативните, общите и индивидуалните административни актове в Република България.

т.е. назначаването на директор на РЦПППО е по установена, еднаква за всички, процедура, а всъщност на един от тях ще се дават по-широки правомощия, което само по себе си е признак за дискриминация. Не създава ли това и условия за размиване на отговорността за свършената работа? С какво мониторинга "на национално ниво на дейността на директорите на регионалните центрове в страната по отношение на планирането и организирането на допълнителната подкрепата за личностно развитие на децата и учениците“ ще доведе до подобряване на дейността на центровете, след като тя е добре описана и структурирана във вече действащите ЗПУО, Наредба за приобщаващо образование и Правилник за дейността на РЦПППО и всички ние работим съобразно тези разпоредби. Според този нов член се губи автономността на всеки един Регионален център и се отнема възможността самостоятелно да планира и структурира дейността си по допълнителна подкрепа съобразно ситуацията в административната област. Възниква и въпросът кой ще "мониторира“ дейността на РЦПППО – София?

Така оформени, новите членове от правилника създават предпоставки за увеличаване на административната тежест на един Регионален център, за сметка на другите, а така също и за конфликт на интереси, и възможност да се дава предпочитание на едни обучаващи институции, пред други, като се губи възможността за свободния избор от всеки един Регионален център. Един бегъл поглед в регистрите ни дава информация, че Директора на Регионален център София- град е и първи председател на НАРУ и дъщерната организация НИОПП, които осъществяват дейности свързани с квалификация, а неговите заместник-директори са съответно изпълнителен директор и председател на управителния съвет. Възниква въпросът - Как ще се гарантира безпристрастността при мониторинг?

От така формулираното изложение можем да заключим, че мотивите за промяна в правилника за дейността на регионалните центрове не са фактически издържани и до голяма степен дискриминационни, а с предвидените промени в правилника се прави опит за централизиране на власт в лицето на Директора на Регионален център София-град, при което се дублират функции на МОН и РУО, води до дисбаланс на управленски и финансови правомощия, в разрез е със стратегията за децентрализация, създава предпоставки за субективизиране на база на лични предпочитания и не на последно място крие риск от загуба на идентичност на РЦПППО, иновативност и креативност.

Настоящият документ е приет на общо събрание и подкрепен от всички членове на РЦПППО - Пловдив

С уважение: Синдикалната организация към РЦПППО – Пловдив







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Новини от Пловдив:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Март 2021 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Животните на Фокус
Туризъм
Парламентарни избори 2024
Купа на България, сезон 2023/2024
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Кой е най-успешният демократичен кмет на Пловдив през последните години?
Д-р Гарабед Томасян
Спас Гърневски
Д-р Иван Чомаков
Славчо Атанасов
Иван Тотев
Здравко Димитров
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: