ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Лилия Недева, "Заедно": Изваждаме обществените лечебни заведения от Търговския закон
Автор: Екип Plovdiv24.bg 15:00 / 29.03.2023Коментари (0)1216
©
Ние от коалиция "Заедно" ще работим по здравната и социална система, които са изключително слаби. Промените в демографията и моделите на заболяванията, състоянието на икономиката и напредъкът в медицинските технологии играят решаваща роля при оформянето на предизвикателствата в българското здравеопазване. Те са свързани с нарастващите разходи за превенция на здравето, медицински грижи, следболнично възстановяване, осигуряване на всеобщ, навременен и справедлив достъп до медицински грижи, подобряване качеството им и адаптиране на системите за предоставяне на услуги към възникващи предизвикателства. Това заяви кандидадът за народен представител от 16 МИР - Пловдив - град Лилия Недева. Според нея е необходимо:

Да се трансформира моделът на управление на здравеопазването от гледна точка на фискалната устойчивост, предоставянето на услуги и качествените грижи, използвайки съществуващи данни, базирани на нови и иновативни възможности.

Изваждане на обществените лечебни заведения от обхвата на Търговския закон.

Преразглеждане на клиничните пътеки и въвеждане на модел на заплащане за реално извършена на пациента услуга. Достигане на груповите практики и медицинската помощ до най-отдалечените места. Стимулиране увеличаването на индивидуалните практики и запазване на младите лекари в България. Нормативна уредба за работа и в болница и в ДКЦ при ясно разписани правила. Стимулиране извършването на медицинските прегледи от българските граждани. Увеличаване на средствата за извънболнична помощ. Реално въвеждане на електронната верификация на пациентите. Увеличаване на общите средства за здравеопазване.  

Справедливо преизчисляване на пенсиите на всички пенсионери на база осигурителен принос, пенсионна възраст и солидарност в модела на пенсионно осигуряване. Подобряване благосъстоянието на българските граждани с активно социално осигуряване измерено чрез качество на живот и оптимизирано потребление на човек за основни разходни пера спрямо състоянието през 2022. 

В краткосрочен план в социалната политика ще се стремим към следните цели: 

Анализ и разработка на планове за пенсионна реформа. Срещи на тристранни комисии и обществени обсъждания за въвеждане на необходими изменения по плановете за данъчна и пенсионна реформа; 

Либерализация и стимулиране на дистанционна, почасова и проектна заетост, с гъвкави режими на труд. Засилен контрол над секторите с висок процент сива икономика; 

Премахване на данък дарение към публични органи или институции в сферата на общественото здравеопазване и социалните услуги; 

Разширение на обхвата на социалния патронаж като алтернатива до осигуряване на жизнения минимум за пенсионерите, лицата с увреждания и работещите бедни; 

Двойно увеличение на помощите за деца сираци или полусираци без право на наследствени пенсии; 

Възможност за ползване на потребителската помощ за новородено при регистрация на бюрото по труда до 1 година; 

Осигуряване за майчинство на редовните студенти до 25-годишна възраст с взети изпити от държавата; 

Премахване на възрастовия праг за данъчно облекчение на семейства с деца при покупка на първо жилище посредством банков кредит; 

Съгласуване с МОН, МТСП и общините за безплатни карти за градски транспорт за всички ученици и междуградски транспорт в периферията на училищата.  

Обществото не е доволно от спешната помощ

Работещите в спешна помощ са недоволни от организацията, заплащането и условията на труд.

Къде се корени проблемът – липсата на ясна отговорност – размиване на отговорността между Министерството на здравеопазването, Районните здравни инспекции, Центровете за спешна помощ и лечебните заведения, осигуряващи тази помощ 

Възможни решения: 

• Извеждане на спешната помощ от администрирането на Министерство на здравеопазването и създаване на Изпълнителна агенция "Спешна и неотложна медицинска помощ“ – няма оттегляне на държавата от отговорността й, а просто тя ще се занимава с контрола и финансирането. Оперативното ръководство ще се извършва от тази агенция 

• Развитие на публично-частното партньорство – на базата на договори между ИАСНМП и съответните структури, които ще изпълняват тези дейности 

• Развитие на новите технологии и възможности на телемедицината 

• Промяна в нормативната уредба и въвеждане на реална система за триаж на пациентите  

Обществото не е доволно от предоставяните грижи в извънболничната помощ – липса на направления, невъзможност да открият личния си лекар или съответния специалист в извънболничната специализирана помощ, липса на възможност за получаване на неотложни услуги Работещите в тази система са недоволни от организацията и натоварването, множество изисквания към тях- задължение на ОПЛ за 24 часово разположение на пациентите, и липса на координация с останалите звена.

Къде се корени проблемът - намаляващ брой лекари, работещи в този сегмент на здравната система, неравномерно териториално разпределение, дезангажиране на местната власт, разпокъсаност на предоставяната здравна услуга между множество участници – лекари, лаборатории, медицински центрове, болници. 

Възможни решения: 

• Делегирани бюджети на общините с цел развитие на общински здравни центрове – окрупняване на практики и други форми на съвместна работа – необходими законодателни промени 

• Въвеждане на нови форми на заплащане в първичната извънболнична медицинска помощ след внимателен здравно-икономически анализ ( намаляване и/или премахване на капитацията и въвеждане на заплащане за услуга) 

• Въвеждане на нови иновативни технологии и подходи (телемедицински услуги)  

Проблем 3 

Лекарствена политика и медицински изделия 

Висок процент доплащания за лекарства от пациентите със социално значими заболявания – хипертония, мозъчно-съдови заболявания, хроничните заболявания и т.н., които са няколко милиона в България, както и за медицинските изделия 

Нашите родители, баби и дядовци доплащат за лекарства, които им се изписват от лекарите и реимбурсират от НЗОК между 25 и 75% от стойността на лекарството Бързо и финансово необезпечено въвеждане на нови иновативни подходи за лечение за редки заболявания, онкологични заболявания и други, които засягат малка част от населението, но изискват огромен финансов ресурс 

Възможни решения:

1. Повишаване нивото на реимбурсиране от страна на НЗОК на всички лекарства между 75 и 100 процента, за да се намали икономическата тежест върху пациентите По анализ на НЗОК повишаването на реимбурсното ниво от 25 и 50% до 75% ще изисква допълнителен ресурс за НЗОК в рамките на 150 млн. лева годишно и ще намали доплащанията от пациентите, които в момента са в рамките на 49% от общите разходи за здравеопазване 

2. Извеждане на лекарствата за редки заболявания и особено скъпите иновативни такива в отделна група или фонд, финансиран и контролиран от държавата, особено тези за деца 

3. Осигуряване на по-голям набор, заплащан от публичния фонд на медицински изделия и намаляване на доплащанията от страна на пациентите за тях – изкуствени стави, клапи, стентове и т.н. чрез организирането на подходящ модел на договаряне и доставка и рефериране към международните цени. Задължителен регистър на всяко медицинско изделие със съответната цена (както е при лекарствените продукти) 

4. Създаване на електронна борса за осигуряване на спешни доставки до лечебните заведения на лекарствени продукти и медицински изделия с цел изсветляване на целия процес  

Запазване на здравноосигурителния модел чрез разширяване възможностите за допълнително здравно осигуряване 

Необходими действия:  Точно определяне на солидарния пакет, финансиран от НЗОК и разширяването му чрез допълнителното здравно застраховане (в момента се припокриват)

1. Финансиране на програми, базирани на резултат, а не на структури и отделни услуги – например програма сърдечно-съдови заболявания или мозъчно-съдови заболявания с точно определяне на участниците, ролите, резултатите и необходимите финансови ресурси, с цел избягване на "разкарването“ на пациентите 

2. Създаване на възможности за развитието на дългосрочната – координирана здравна услуга – при хроничните заболявания (виж по-горе 2) – в момента между отделните сегменти на здравната система липсва координираност (създадени са стени между ОПЛ, СИМП, болнична помощ, лаборатории и т.н.) 

3. Постепенно преминаване от финансиране по клинични пътеки към финансиране по Диагностично-свързани групи или друг смесен подход, осигуряващ цялостното лечение на пациента в болница, а не на отделното заболяване или диагноза (финансиране на здравен резултат)  

Много болници, неравномерно териториално разпределени. Необходимо е създаване на структури, без наличието на персонал и възможности за предоставяне на качествена услуга. Натиск за увеличаване на болничните легла при 50% използваемост на наличните в странат. Липса на координация с останалите сегменти на здравната система. Липса на закон за болницата (Законът за лечебните заведения е смесица от множество изисквания, а и с честите му промени в последните 20 години е почти неприложим) 

Необходими действия

Законодателни промени осигуряващи възможност на болниците да оперират на пазара на извънболничната специализирана медицинска помощ – възможност за сключване на договори за ИСМП ( свеж ресурс в рамките на 180 млн.лв. годишно)  

Преструктуриране на болничната мрежа чрез: 

Въвеждане на конкурсното начало при сключване на договори с ЛЗБП от страна на публичния фонд на базата на обективни показатели за качество и ефективност на предоставяната услуга 

Задължителна акредитация (същата бе премахната от ГЕРБ, защото множество болници не можеха да отговорят на критериите за функционираща система – напр. не може да съществува болница, която няма спешно приемно отделение и да не може да осигури 24 часов график за работа и обслужване, като този принцип е нарушен в повечето болници на територията на странат) 

Национална и регионални здравни карти като инструмент за управление, а не като описателен документ 

Законодателни промени 

Разширяване на възможностите за сключване на договори за здравно-социални услуги в общността – за малките общински болници (използване на ресурса на МТСП) и за дългосрочна грижа – промяна и развитие на основния пакет дейности в болничната помощ в тази насока 

Въвеждането на модела на годишното бюджетиране на болничната помощ (индивидуални болнични бюджети на базата на договори при конкурсно начало) – чрез изравняване на плащанията на определени периоди Законодателни промени относно "номадството“ на медицински специалисти – един договор в болница  

В здравеопазването действат множество закони и други нормативни актове, които с честата им промяна започват да си противоречат или стават трудни за приложение 

Необходими действия

Намиране на консенсус за промяна на здравното законодателство с цел осъвременяването му към настоящите обществено -политически условия 

Създаване на съвременни и ясни стандарти за различните медицински специалности, както и съответните алгоритми за поведение (правила за добра практика) 

Цялостно преразглеждане на системата за временна и трайна неработоспособност, която е насочена към уязвимите групи – ТЕЛК, НЕЛК 

Въвеждане на обективната система за определяне на функционалността – ICF в пълен мащаб и ясно разпределение на функциите между здравеопазването, МТСП, АСП, АХУ и т.н.  

Средствата за превенция и профилактика не стига че са недостатъчни, но и не се използват рационално 

Цялостната концепция в нашата здравна система е насочена към заболяването, а не към здравето 

Липсват адекватни превантивни и профилактични програми, насочени на групово и индивидуално ниво Липсват стимули както към хората, така и към здравните специалисти за повеждането на превантивни и профилактични мерки Възможни действия 1. Индивидуални стимули за хората , които се грижат за здравето си – един ден отпуск за провеждане на профилактичен преглед !? 2. Създаване на координиран подход към профилактиката, а не отделните услуги да се осъществяват от различни звена, ОПЛ, специалисти, лаборатории и т.н. 3. Ясно разграничаване на типовете профилактика, както организационно така и финансово – първична, вторична и третична профилактика 4. Разширяване на рехабилитационните програми и оздравителни мероприятия 5. Засилване на ролята на службите по трудова медицина, които да не са само констатиращи органи, а активни участници в опазване и възстановяване на здравето на работещите в съответните сектори и фирми, както и активното им включване в оценката на работоспособността – например участие в ТЕЛК или заместващи ТЕЛК при работещи и т.н.

https://www.facebook.com/liliya.nedeva.37

https://www.facebook.com/koaliciazaedno

Коалиция "Заедно“ е с бюлетина 8. Купуването и продаването на гласове са престъпления!


Още по темата: общо новини по темата: 816
17.04.2024 »
07.04.2024 »
07.04.2024 »
28.06.2023 »
24.06.2023 »
02.06.2023 »
предишна страница [ 1/136 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Новини от Пловдив:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Април 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Сериалът "Чернобил" 2019
Бум на коклюш в България
Парламентарни избори 2024
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Кой е най-успешният демократичен кмет на Пловдив през последните години?
Д-р Гарабед Томасян
Спас Гърневски
Д-р Иван Чомаков
Славчо Атанасов
Иван Тотев
Здравко Димитров
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: