
ЗАРЕЖДАНЕ...
Красимир Линков за художника Бахрам Хаю: Цялото негово творчество е едно послание към доброто | ||||||
| ||||||
Г-н Линков, разкажете ни повече за Бахрам Хаю - този интересен световно известен автор, може би и заради произхода си, но най-вече с творчество си! Ами първо да кажа, че той наистина е световноизвестен художник и това се доказва от факта, че работи едновременно в Германия, в САЩ (в Ню Йорк). Има ателиета и в Мюнстер, и в Ню Йорк. Освен това всеки може да влезе в интернет и да види как се движат цените на картините му. Така че искам да кажа, че ние имаме щастието той да гостува с изложба в Пловдив, в нашите зали – най-вече визирам зала "2019“. И представянето му пред българската публика ще бъде едно предизвикателство, защото неговото изкуство е силно ангажирано с анализи на човешката същност и на общуването. Вие споменахте този любопитен елемент, че всъщност той е сирийски кюрд с родове в Сирия, а от повече от 40 години немски гражданин. Така че може да се каже, че той е гражданин на света – нещо, което прави и личността му, и творчеството му, разбира се, много интересни, защото този мост между Изтока и Запада винаги е бил много любопитен. В цялата човешка история той играе една съществена роля. В наше време ние се опитваме по някакъв начин да помирим двата свята, защото те всъщност са човешки светове, светове на нашата цивилизация, но в същото време, както виждате, съществени разлики остават и те са много очевидни, за съжаление. Понякога са и поводи за конфликт. Тук в случая мога да кажа, че творчеството на Бахрам на практика надхвърля такъв тип измерения и то многократно ги надхвърля, защото той се концентрира преди всичко, както споменах преди малко, върху такива общочовешки проблеми – проблемите на "Аз“-а и на това дали човек може да се види, дали има способността да се види отстрани и да направи оценка. И всъщност коя е ролята, която ние играем и която е по-съществена – дали ролята, която обществото ни диктува и изисква от нас, или ролята, която носим вътре в себе си, която е дълбоко лична и понякога не искаме да я покажем навън? Тези наблюдения най-честно и най-искрено биха могли да се случат, разбира се, когато човек наблюдава сам себе си. И виждаме, че в цялото творчество на Бахрам основният, главният герой е самият художник и като личност, и като прилика, и като този, който ни наблюдава от платното, от картините. Като казвам наблюдава ни от платното, имам предвид, че всъщност това е една покана за диалог, една покана за разговор. Той показва себе си съвсем открито. Виждате, че всъщност всичките фигури в неговите картини са голи, т.е. човек няма атрибути, няма вещи около себе си, няма неща, които да го прикриват или пък които да разкриват неговата същност. Човек трябва да покаже себе си такъв, какъвто е като част от природата. И освен това, показвайки себе си, анализирайки себе си, той преминава още една крачка напред, като анализира и отношението между мъжа и жената. С други думи, отношението с другия, най-общо казано. Много често ще видим тези отношения мъж-жена и евентуално някой би казал, че драмата в тези отношения е на първи план, но когато се запознаем малко по-отблизо с творчеството на Бахрам и с неговото изкуство въобще, ще видим, че драмата в случая играе ролята на едно своеобразно огледало, в което би трябвало да съзрем доброто. Всъщност цялото негово творчество, цялото поведение, може би в резултат на всичко това, което е изживял във времето, е едно послание към доброто, към разбирателството, към това да бъдем съпричастни с другия, независимо какво ни поднася животът. Да, животът може да ни поднася много изпитания, но в края на краищата изборът е наш – дали да погледнем на тези изпитания като нещо градивно, което да ни води към положителната страна на живота, или да гледаме на тях само като една драма, в която сме принудени да живеем. Така че наистина бих казал, че това сливане на културите на Изтока и Запада и надграждането им, т.е. излизането им от някаква такава конкретика прави общовалидни темите, прави общовалидни посланията, които носи художникът. Още повече че по отношение на начина, по който работи, той съчетава доста пестеливи живописни елементи, чисти цветове в много малък избор, експресивни маски и същевременно една много чиста графична линия, която контрастира с фона на цветовете. Освен това, бих искал да посоча и още нещо, което много силно въздейства – това са форматите на картините, това са големи формати. Обикновено фигурите, които са в тези картини, са в естествен ръст, което още повече допринася за усещането за диалог между зрителя и автора, и художника и неговите персонажи. С колко творби ще гостува той тук? 64 творби ще бъдат показани. Придружил ги е и с един много добър и луксозен каталог, който авторът прави сам, с негови средства, т.е. каталогът е по негова инициатива. Мога да кажа, че във всяка една негова изложба той подхожда по този начин, като представя на публиката и един каталог, албум буквално, за да може, който иска, да отнесе със себе си и изображения. Бахрам Хаю за пръв път ли идва в Пловдив или вече е бил тук? Абсолютно за пръв път идва в България. Той беше в Пловдив, за да се запознае с обстановката. Остана очарован от града, остана очарован от залата. Разбира се, може би е излишно да казвам, че намерихме много общ език по отношение на основните теми за разговор, по отношение на света, който ни заобикаля, по отношение на природата. Въобще всичко това, което изживяваме, бих казал като едно лично отношение към този свят, аз видях и в него, независимо че и произходът, и животът му преминава в една съвсем друга среда от нашата. Т.е. общочовешките неща бяха видни и те ни сближиха в голяма степен. Най-вероятно ще има възможност и за откупване на негови картини? Да, да, да, ще има възможност. Разбира се, цените са много високи, но… Ние ще издадем и няколко постера, картички с изображения, така че всеки според възможностите си би могъл да купи, разбира се, ако има желание. Но не е комерсиална неговата цел. По-скоро това е едно желание на фона на всичко това, което той прави, едно желание да опознава света и разбира се, светът да опознава него. Може би картините му ще представляват интерес за частни колекционери? Защото все пак е име, не всеки ден може да се видят неговите творби на живо, така да се каже. Да, да, да, разбира се, точно така. Не казахме къде и кога ще бъде открита изложбата, колко време ще стои тук? На 13 май в зала "2019“ на ул. "Гладстон“, залата на Градската художествена галерия – там ще се открие изложбата. След това имаме предвидени два дни срещи с публика, със студенти, ученици и въобще любители на изобразителното изкуство, които биха могли да общуват директно с него. Той говори немски и английски, разбира се, и преводачи ще има, така че контактът с публиката ще бъде много директен. А изложбата ще продължи един месец след това (до 11 юни). |
За контакти:
тел.: 0886 59 82 67
novini@plovdiv24.bg
гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg