ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Какви права имат домакинствата при теглене на потребителски кредити
Автор: Екип Plovdiv24.bg 14:52 / 10.03.2024Коментари (0)4831
©
Потребителските кредити са добър финансов механизъм, когато не ни достигат средства за важен проект като закупуване на нов автомобил или ремонт на жилището. Всяка банка сама определя изискванията си за тези продукти, но въпреки това съществуват някои общи правила, касаещи всички финансови институции и домакинства. Основната информация, на която всяко физическо лице има право при усвояването на такива средства, може да се разпредели в три точки. Нека видим кои са те.

Право на информация

Финансовата институция е длъжна да предостави в писмен вид цялата информация относно предлаганата услуга, при това безвъзмездно. Обикновено се използва стандартен европейски формуляр, като в него има точно установено съдържание. То следва да включва условията по договора, копие на които могат да бъдат заявени предварително. Задължително е всичко да бъде описано на разбираем и достъпен език.

За да не бъдем голословни, ще дадем за пример сайта на tbi bank, където са публикувани изчерпателни отговори по всички въпроси, отнасящи се до услугата потребителски кредит. Освен че условията им са описани адекватно, съществува и допълнителен раздел с често задавани въпроси, в случай че има някакви неясноти.

Обърнете внимание, че тази информация не е предоставена случайно. Ваше задължение като кредитополучател е да се осведомите за предлаганата услуга и ако се налага, да отправяте въпроси към институцията. Трябва да се поинтересувате за общите разходи по заема и крайната сума за връщане преди изтичане на договорения период. Освен това е във ваш интерес да разберете дали и кога кредиторът може да променя лихвения процент.

И последно, но не на последно място, е важно да проучите условията за предсрочно прекратяване на договора - дали в него фигурират някакви наказателни лихви, обвързани с тази точка. Добрата новина е, че повечето банкови и небанкови институции не начисляват такси за предсрочно погасяване на задължения.

Друга информация, която кредиторът трябва да предостави публично на интернет страницата си, е текущият размер на лихвените проценти, с които работи. След сключване на договора той не може да променя едностранно методологията, по която се определя референтният лихвен процент.

Право на предсрочно погасяване на потребителски кредити

Всеки кредитополучател има право на частично или цялостно предсрочно погасяване на заема си без да дължи обезщетение. Изключение правят разходите, които банката е направила към публични административни органи - например за проверка на кредитоспособност.

Също така лицето има право на отказ от сключения договор в рамките на 14 календарни дни, срокът за който започва да тече от датата на сключване на договора. За всичко това не дължи неустойки и може да не посочва причина за отказа. Задължително е клиентът да изрази в писмена форма желанието си да разтрогне споразумението преди изтичане на 14-дневния сро
©
к.

Имайте предвид, че дори и при отказ от договора е възможно да дължите лихва от датата на усвояване на заема до датата на връщане на главницата. Както и всеки друг казус, това следва да бъде описано в договора.

След това трябва да върнете сумата по усвоения кредит не по-късно от 30 календарни дни от попълване на уведомлението за отказ от договора.

Право на подаване на възражения и жалби по договор за потребителски кредити

Последната точка е свързана с правото на кредитополучателя да задейства процедури по разрешаване на спорове, възникнали във връзка с подписания договор (ако има такива, разбира се).

Желателно е всяка кредитна институция да осигури възможност на клиентите си да подават възражения и жалби по техните договори за потребителски кредит. След това тя трябва да предостави писмено уведомление относно решението си по дадената жалба в рамките на 30 дни.

Ако компанията не отговори в посочения срок или поради някаква причина отговорът не е задоволителен, физическото лице има право да отнесе проблема до Комисията за защита на потребителите. Те от своя страна излизат със становище по въпроса до 30 дни.

Ако и това не помогне, клиентът има право да заведе съдебен иск срещу компанията, отпуснала потребителския кредит. В него трябва да приложи всички налични документи, както и комуникацията, проведена до момента с кредитора. Добре би било да се предостави обратна разписка или входящ номер от фирмата като доказателство за отправената жалба.







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Новини от Пловдив:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Юли 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Олимпийски игри в Париж 2024
Хороскоп за деня
Лято 2024
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Как ще оцените началото на мандата на новия кмет Димитров?
Слаб (2)
Среден (3)
Добър (4)
Много добър (5)
Отличен (6)
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: