ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Спортни
Политически
Общество
Купувачи на перона
Автор: Екип Plovdiv24.bg 09:05 / 15.06.2008Коментари (0)4015
© Plovdiv24.bg
Бихте ли нарекли окаяно състоянието на българска компания с активи на стойност над 1 млрд. лв.? Принципно отговорът е не, но ако става въпрос за Национална компания "Железопътна инфраструктура"* (НКЖИ), е категорично да. От години държавната фирма, която е отговорна за поддръжката на железопътната инфраструктура в страната, се оплаква, че средствата, които се отпускат от държавата, не са достатъчни и в резултат тя не изпълнява качествено това си задължение. Сега компанията е започнала да прегръща схващането, че проблемът на давещия се си е само негов. Сред алтернативните методи на акумулиране на средства попада продажбата на имоти. Дружеството е решило да продаде имотите, които от години са загубили статута си на железопътна инфраструктура, а очакваните около 170 млн. лв. приходи от продажби ще бъдат насочени към подобряване на все още използващата се.

Въпреки, че все още не са обявени търгове за близо 30-те имота, от държавната компания очакват до 2-3 месеца продажбите да започнат. А за най-атрактивните обекти вече отчитат силен инвеститорски интерес - най-вече към столичните два имота. Бившите гари са сред малкото окрупнени терени в централните части на големите градове, върху които може да се построят мащабни проекти.

Продажби по релси

На пазара в страната рядко се появява голям продавач, затова търговете на НКЖИ вероятно ще привлекат доста от големите инвеститори в сектора на недвижимите имоти. По оценки на държавното дружество началните цени на 27-те обекта са за близо 170 млн. лв. "За голяма част от обектите предполагам, че крайната цена ще е с поне 30% по-висока от началната тръжна", обяснява изпълнителният директор на НКЖИ Антон Гинев.

Държавната компания вече е провела търгове за девет имота, като за осем има определен купувач и предстои финализиране на сделките (виж картата). По начални тръжни цени осемте имота са стрували малко над 1.3 млн. лв., а достигнатите цени са с 388 хил. лв. повече.

Най-интересни за инвеститорите в имоти се очертават софийските бивши жп гари Пионер и Сердика. Само от продажбата на тези два имота държавната компания очаква да получи около 160 млн. лв.

Двата терена са атрактивни, защото са големи. Освен това предлагане в широкия център на незастроени парцели почти липсва. Брокерите смятат, че при такива ценови равнища интересът към бившите гари би бил значителен. "Терените са на много добри места в централната част на града, в близост до големи булеварди. Практически там може да се построи всичко - както жилищен комплекс, така и бизнес или търговски сгради, което оправдава всякаква цена", коментира Симеон Митев от "Ремакс Шанс груп", агенция, специализирана в продажбата на парцели. По думите на Митев големият плюс на двата имота освен добрата локация е и фактът, че са на един собственик, защото окрупняването на толкова големи терени е скъп и продължителен процес.

Въпреки че и за двата апетитни имота вече има внесени документи за откриване на процедура по продажба, засега сигурна е само тази на гара Пионер. Тя е разположена на 60 декара, намира в столичния квартал "Дианабат" и е в непосредствена близост до Ловния парк и Борисовата градина. Атрактивният терен ще се продава от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. От ведомството уверяват, че в рамките на идните два месеца ще обявят търг с тайно наддаване за него, като началната цена е 115.3 млн. лв. и депозит за участие 20 млн. лв.

Данните от агенциите за недвижими имоти показват, че терените в тази част на града се продават при цена от 950 евро за кв.м, а предлагане почти липсва. Освен това на бившата гара Пионер вече е разрешено строителство на жилища и бизнес сгради. По мнения на консултанти в сектора продажбите на апартаменти в тази зона ще са възможни и при цени от 1500-2000 евро на кв.м. Причината е в близостта до паркове и ключови булеварди.

Гара на двама

Не толкова гладка обаче се очертава продажбата на гара Сердика, която е в широкия център на столицата. Проблемът е, че за части от този имот има издадени актове и за общинска, и за държавна собственост. Двете претендиращи страни все още водят съдебни спорове, затова търгът е под въпрос. Освен това неотдавна Столичната община определи, че теренът на въпросната гара ще стане паркова зона. Тоест, дори НКЖИ да докаже собствеността върху целия имот, той почти няма да има стойност, защото върху него няма да може да се строи.

Иначе, ако се стигне до продажба на 49-те декара, търгът ще започне от 42.9 млн. лв. Тази цена е значително по-ниска от пазарната. По оценки на брокери на недвижими имоти в момента терен в района може да се продаде при цена от 1500 евро на кв.м. Това прави над 70 млн. евро. Всичко това обаче, при условие че строителството е разрешено.

Извън двете бивши гари стойността на останалите терени не е толкова внушителна. Интерес вероятно ще представлява терен в широкия център на Пловдив и два парцела във Варна и един в Силистра (виж картата).

"Възнамеряваме отново да използваме процедура на търг с тайно наддаване, както при вече продадените имоти. Практиката досега показва, че при процедура на явно наддаване участниците в търга могат да се договарят помежду си и така трудно ще бъде достигната максималната цена", коментира генералният директор на НКЖИ Антон Гинев. Той поясни, че информация за предстоящите търгове ще се публикува на интернет страницата на дружеството, както и в националните ежедневници. В случаите, когато имотът е в провинцията, обява се пуска и в един местен вестник. "Това не е поголовна разпродажба, ще предлагаме само имоти, които вече не са ни необходими", подчерта Антон Гинев.

Освен чрез чисти търгове от НКЖИ ще се появят на имотния пазар и с друга схема - те ще търсят инвеститори, които на терени на дружеството да изградят жилища. Строителните компании ще наддават помежду си с процента обезщетение, който са склонни да дадат. Например в момента в София собственици на парцели получават между 25 и 40% от разгърната застроена площ на сградата срещу отстъпеното право на строеж.

Този модел ще бъде приложен за софийската гара Стан в квартал "Красна поляна", както и върху терени на компанията в Благоевград, Казанлък, Асеновград и Пловдив. Засега от НКЖИ споменават този вариант като алтернатива на класическите заменки - жилища някъде из града срещу терена. Получените или новопостроените апартаменти ще се ползват от някои от 17-те хиляди служители на компанията.

Източник: в.Капитал








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Аналитични новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Април 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Купа на България, сезон 2023/2024
Акция на ДАНС и КПКОНПИ, обискираха дома и офиса на шефа на Митниците
Първа лига, сезон 2023/2024
Парламентарни избори 2024
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Кой е най-успешният демократичен кмет на Пловдив през последните години?
Д-р Гарабед Томасян (1477) 16%
Спас Гърневски (1270) 14%
Д-р Иван Чомаков (865) 10%
Славчо Атанасов (2338) 26%
Иван Тотев (2315) 26%
Здравко Димитров (786) 9%
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: