Данъци в мрежата | ||||||
| ||||||
- Докторе, помогнете ми много съм зле! - Какво се е случило? - Ами получавам удоволствие от плащането на данъци. Щеше да е много хубаво, ако това не беше само виц, не смятате ли? Досега всички възприемат данъчните служители като враг номер едно. Всъщност те не са толкова неприятни и колкото и да не е за вярване, полагат усилия да улеснят живота на своите клиенти. Нещата, които най-много влудяват хората, когато им се наложи да се сблъскат челно с приходната администрация, обикновено са свързани с километричните опашки ала "пуснаха банани по Коледа", познати от близкото социалистическо минало. До истерия довежда и нелюбезната служителка от гишето, която, без да мигне, ще те разкара пет пъти за едно и също нещо. И накрая ще ти каже, че в данъчната декларация всъщност има грешка. За да бъде поправена, са нужни още няколко документа. Част от тези неприятни преживявания, които ядат от времето и нервите на данъкоплатците, може и да изчезнат, а тет-а-тет общуването с данъчната администрация - да бъде сведено до минимум. Поне ако съдим по новостите, които Национална агенция по приходите (НАП) обяви, че планира да въведе от следващата година. Няколко бели косъма по-малко Вариантите да си подадеш данъчната декларация за личните доходи са три. Първият включва екстри като пътуване до данъчното подразделение по местоживеене и безкрайно чакане на опашка с известен шанс да се добереш до гишето в рамките на първия ден от специално взетата за целта отпуска. Вторият вариант се състои в ползване услугите на най-близката поща - препоръчано писмо на стойност 2 лв. и никаква гаранция, че чакането на опашка там ще ти бъде спестено. Сега НАП предлага и трети вариант, който включва няколко бели косъма по-малко - подаването на декларация да става онлайн чрез електронен подпис. Цената му непрекъснато пада, но все още е около 80 лв., а ежегодното подновяване на сертификата - между 20 и 40 лв. От следващата година приходната администрация може би ще успее да спести малко чакане и на избралите първия вариант. Данъчната декларация ще може да се попълва онлайн чрез специален софтуер. При разпечатването й на хартия върху нея се отпечатва и баркод, който съдържа цялата информация. Това ще направи обработката на данните много по-бърза, тъй като няма да се налага служителят, който приема декларацията, да ги въвежда в системата на ръка. На гражданите все пак им се налага да посещават данъчните служби максимум няколко пъти в годината. Повечето счетоводители на българските фирми обаче прекарват в офисите на НАП близо 48 дни. За тях висенето по опашки е ежемесечно упражнение. Опашат експеримент Посещавали ли сте наскоро паричния салон на някоя търговска банка? Там работят т.нар. системи за управление на опашките - избираш необходимата услуга, взимаш си номерче от въпросния апарат и на електронното табло отсреща виждаш на кое гише ще те обслужат. Не става много по-бързо, но се въвежда ред сред хаотичната маса от изнервени посетители. От средата на следващата година по този начин ще работят с чакащи клиенти няколко офиса на приходната агенция. В тях ще бъдат внедрени електронни системи за управление на опашките, които министърът на държавната администрация Николай Василев реши да закупи за най-натоварените администрации, където се налага хората да чакат с часове. НАП вече има опит в електронното управление на опашки в Бургас, където подобна система работи от началото на 2005 г. "Сега имаме представа във всеки един момент колко са клиентите в салона и какви услуги се извършват по гишетата. Така в реално време има възможност да пренасочваме хората към служители, които са свободни", твърдят от НАП - Бургас. Доволни са и че по този начин пестят време на данъкоплатците. Дават пример, че са съкратили до два пъти времето, необходимо за издаване на документно удостоверение. В пикови дни - около 14-о число на месеца, когато се подават ДДС декларации, се обслужват до четири хиляди данъкоплатци. От администрацията готвят още екстри за клиентите. Например в бъдеще тези от тях, които пътуват от Карнобат към Бургас, ще могат само с един SMS да разберат в колко часа ще бъдат обслужени и дали нямат време за крайпътно кафе. Е-драми Въпреки че електронният обмен на информация с НАП според повечето клиенти се подобрява всяка следваща година, софтуерът, а и реализацията им често дават дефекти. Например в дните на подаване на ДДС-декларации сайтът на НАП забива или прекъсва връзката, или не е достъпен. Тогава притежанието на електронен подпис се обезсмисля, а счетоводните къщи се принуждават да командироват служител на място. Основен проблем при електронния обем на информация с НАП е все още и еднопосочната връзка. Данъкоплатците подават информация, но получаването на обратна такава често липсва. Например удостоверения за наличие или липса на задължения могат да се подават онлайн. Това спестява едно разкарване до администрацията, но получаването на документа става офлайн, т.е. на гишето. Усилията на НАП да бъде user-friendly са похвални. Макар и да напредва с мравешки стъпки, тя може би стои начело пред другите държавни администрации, в които т.нар. е-правителство е зациклило на доста първично ниво. Все още обаче струващата 7 млн. долара информационна система на агенцията не работи в цялост. Което пък превръща много от е-услугите в по-скоро информативни, отколкото в действително улесняващи работата на гражданите и бизнеса действия. Нововъведения Всички модули на информационната система на приходната агенция ще започнат да функционират от 2008 г., обещават от НАП. Така администрацията ще може да експериментира и с електронни ревизии. Фирмите ще се проверяват дистанционно, като ревизорите преглеждат електронните записи в счетоводството. Хартиени документи ще бъдат изисквани само по изключение. От НАП обещават още следновогодишни подаръци - електронен достъп до данъчно-осигурителните сметки на гражданите, който ще става само с персонален идентификационен код. За добрата работа на данъчните ще следи и система за управление на качеството. Източник: в.Капитал |
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!