Проблемът със стадионите има освен практическа и емоционална стойност. Петричкият "Беласица" е заявил за домакинство стадиона в Сандански, където по исторически причини е неприемливо за запалянковците. Враждата между двата лагера датира от 1980 г., когато "Беласица" и "Вихрен" се борят за влизане в А група и в един от последните кръгове играят на стадиона в Сандански. "Беласица" печели с 1:0, а "Вихрен" остава в западната Б група. След година-две стига и до В група.
"Локомотив" от Мездра трябваше да дебютира в А група, но вместо на своя стадион, ще играе на този във Враца, който също подлежи на лицензиране. В краен случай тимът ще се премести в София на националния стадион "Васил Левски". Пернишкият "Миньор" също е нов член на А група, но ще играе или в Кюстендил, или в Дупница. Враждата между запалянковците от Пловдив и Стара Загора е пословична, но "Ботев" ще трябва да домакинства двубоите си именно в Стара Загора поради незавидното състояние на стадион "Христо Ботев". От "Ботев" (Пд), както и още няколко клуба вече са изразили желание да играят и на националния стадион "Васил Левски" в столицата.
ЦСКА обещава да покрие изискванията за лицензирането на стадион "Българска армия", който доскоро беше един от малкото лицензирани за международни мачове и приемаше двубои на младежкия национален отбор. В момента на "Българска армия" тече ремонт по отстраняване на проблемите посочени в забележките. Трябва да се поставят нови футболни врати, тъй като старите бяха счупени от феновете в знак на радост от спечелването на 31-ата шампионска титла. Необходимо е също така да се отдели със стена съблекалнята на гостите, тунелите от съблекалните да бъдат удължени до терена, да се въведе видеонаблюдение на зрителите. "Ще се справим до 31 юли. Единствено няма да успеем с монтирането на седалките в сектор Б, които бяха изпочупени от феновете на "Левски" на последното дерби. Това не е проблем за издаването на лиценза", заяви директорът на стадиона Стефан Стоянов. Дори и да не се справи навреме ЦСКА има най-малкия проблем от петте клуба, защото отборът трябва да измине около 200 метра между двата стадиона.
"На различните стадиони положението е различно, но най-тежко е в Петрич, където трябва да се смени тревната настилка и да се оправят съблекалните. Те са разположени на две различни места", обяснява Любчо Славчев, който представляваше профилигата при лицензирането. В Пловдив работят усилено по ремонта на трибуната на "Христо Ботев", където бетонът беше разрушен на парчета и сега се налива нова основа. В Мездра смениха тревната настилка, но тя не успя да се хване и изсъхна. "Отказът на лиценз е временен. В момента, в който слабостите се отстранят, комисията ще провери състоянието и може да позволи използването на стадиона", добави той.
ДАМС се притичва на помощ
Държавната агенция за младежта и спорта (ДАМС) се включи в подпомагането на клубовете, които имат проблем със стадионите. Председателят на ДАМС Весела Лечева разпореди облекчени условия за клубовете, които искат да ползват националния стадион и определи такса от 5000 лв.
"Цената е много под себестойността на услугата", казва за "Капитал" Данаил Димов, изпълнителен директор на "Националната спортна база" (НСБ). Досега на националния стадион са играни финали за Купата на България срещу такса от 7000 лв., а за международни мачове сумата е била 15 000 лв.
За сравнение - в Германия за провинциално стадионче, на което "Галатасарай" игра контрола с "Локомотив" (Сф) наемът е бил 30 000 евро за два часа. Разходите за поддръжка са на сходни за България цени. Тук по-ниски са само заплатите на обслужващия персонал.
Практиката да се наемат стадиони на други отбори в съседни градове може да се окаже демотивираща по отношение на ремонта на собствените съоръжения. Наскоро "Беласица" получи за стопанисване базата "Цар Самуил", но практически не е направено нищо за подобряването на съоръжението. "Не знам колко точно ще плаща "Беласица", защото това е договорка между двамата президенти Константин Динев и Костадин Хаджииванов, които са приятели. Но да кажем, че наемът е 2000 лв. Тогава става много сладко. Нямаш разходи за поддръжка на стадиона, а срещу 30 хиляди лева на сезон отиваш и играеш на 10 км разстояние и плащаш само пътя", коментира бившият международен съдия Атанас Узунов, който сега е технически директор на "Вихрен" (Сандански).
Според Данаил Димов 10 хиляди лева струва само почистването на стадион "Васил Левски" след мач. Тази сума е фигурирала като задължение на ползвателя в предишни договори с футболни клубове. Въпреки това са се намирали и такива президенти, които са отказвали да я платят и са търсили начин как това да остане разход за държавното търговското дружество, каквото е НСБ.
Ремонт или наем
В момента в ЦСКА изчисляват неотложните си разходи на "Българска армия" за привеждането му във вид според изискванията на УЕФА на около 100 хиляди лева. Допълнително клубът трябва да плаща за почистване, ток и други консумативи при всяко домакинство. Ако използва цяла година "Васил Левски" ЦСКА ще плати 75 000 хиляди лева наем за 15-те си домакинства.
По-евтино излиза да си плащаш наем, отколкото да строиш стадион. Подобна позиция изрази и главният архитект на Олимпийския комитет на Италия (КОНИ) Енрико Карбоне при посещението си в София преди година. Той е коментирал колко е безсмислено наличието на два големи стадиона един до друг в Борисовата градина, след като единият може да поеме нуждите на два клуба. Подобна схема се прилага от "Милан" и "Интер", които са си поделили 80 хилядния "Сан Сиро" в Милано. Изчисленията показват, че сумата, която ще отиде за нов официален стадион на ЦСКА например, би могла да стигне за наем на "Васил Левски" за 40 години.
"Не вярвам клубовете да си правят сметки да не ремонтират стадионите, защото едва ли искат да играят всичките си домакински мачове като гости. Убеден съм, че затягането на мерките ги стимулира да извършват подобрения", коментира Любчо Славчев. Срокът за последните подобрения преди началото на сезона е 1 август, а дали "гостуващите" домакинства излизат на сметка ще се разбере в края на сезона.
Източник: в.Капитал