ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Вече ще избираме: Ремонт или замяна на дефектната стока!
Автор: Екип Plovdiv24.bg 11:42 / 04.02.2019Коментари (2)4511
©
При покупка на дефектна стока потребителите вече ще могат да избират между безплатен ремонт или замяна, докато към настоящия момент това решение се взима от търговеца в зависимост от вида на дефекта и необходимите средства и усилия за поправката. Това съобщи Константин Райков, член на Комисията за защита на потребителите (КЗП), по Bloomberg TV Bulgaria във връзка с предстоящите промени с оглед договорените от Европейския парламент нови правила при покупка на дефектен продукт.

"Целта е унифициране на правилата по този въпрос във всички държави-членки, за да се постигне по-висока защита правата на потребителите и едни и същи условия за икономическите оператори", коментира Райков. Той обясни, че новите правила са продиктувани от т.нар. REFIT на европейското законодателство. На всеки пет години се прави проверка на приети вече директиви и регламенти и при установяване на проблеми с оглед прилагането им от различните национални органи, се извършват промени в нормативната уредба.

Константин Райков посочи, че практика в България е търговците да удовлетворяват рекламациите преди всичко чрез ремонт, тъй като това ги затруднява в най-малка степен. Но сега директивата предвижда изборът да е на потребителя. Той уточни, че все пак ще има някои обективни ограничения при избора, които са свързани с правилото за пропорционалност.

Към момента българското законодателство предвижда рекламациите да бъдат решавани чрез отбив от цената на стоката или разваляне на договора като крайна мярка и според Райков така е логично да бъде. "Трябва  потреблението от самата държава да бъде подкрепено, т.е. бизнесът трябва са върви, естествено като бъдат защитени правата на потребителите. Представете си ситуацията, ако всеки можеше като първа възможност, вместо да поиска ремонт на стоката, да получи разваляне на договора. Тогава ще се получи една правна несигурност и самият пазар няма да понесе тази нередност", разясни той. Затова до развалянето на договор се стига, когато стоката продължава да е неизправна след три извършени ремонта. Райков уточни, че според настоящото законодателство в областта на потребителската защита в България правата при закупуването на дефектна стока са унифицирани в офлайн и онлайн търговията, докато за някои държави това тепърва предстои.

Друга промяна е свързана с момента на доказване на причината на несъответствието. Съгласно сега действащото законодателство, в първите шест месеца от закупуването на стоката се предполага, че отговорността за наличието на дефект е на търговеца, т.е. той е съществувал към момента на продажбата. С готвените промени през целия двугодишен гаранционен период за съответствието на стоката ще отговаря самият търговец.

В студиото на "Бизнес старт" Константин Райков каза, че жалбите за рекламации на дефектни стоки са повече от половината от оплакванията, които постъпват в Комисията, като уточни, че пазарът като цяло е спокоен  и става дума по-скоро за изключения. Рекламациите най-често са за телекомуникационна техника, домакински и битови електрически уреди, облекла и обувки. Обикновено хората търсят помощ от контролния орган, когато са установили някакво несъответствие, а търговецът е отказал да удовлетвори рекламацията им, или се е забавил твърде дълго спрямо 30-дневния законов срок. "Ние винаги ще извършим проверка и ще отговорим на подадените жалби, но нека преди да се обърнат към нас, първо опитат да уредят рекламацията с търговеца, както е предвидено по закон", препоръча Райков.







Зареждане! Моля, изчакайте ...
Aнонимен
на 04.02.2019 г.
+1
 
 
Затова отивам и си харесвам на място дадена стока, видял съм я, пипнал съм я. Много често още в същия магазин вадя телефона и я поръчвам от същия магазин, но по интернет. Особено удобно за по-голям електроуред. Носят си ми го без пари в нас и ако не ми харесва как работи имам цели две седмици да го върна просто защото не ме кефи, а е купен по интернет.
на 04.02.2019 г.
0
 
 
"Ремонт или замяна на дефектната стока!" , а ако не искам нито едно , нито друго , как стои въпроса с възстановяването на суми за дефектни стоки ?
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Март 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Първа лига, сезон 2023/2024
Детско-юношески футбол
Матури 2024 г.
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Кой е най-успешният демократичен кмет на Пловдив през последните години?
Д-р Гарабед Томасян (908) 16%
Спас Гърневски (813) 14%
Д-р Иван Чомаков (551) 10%
Славчо Атанасов (1497) 26%
Иван Тотев (1523) 26%
Здравко Димитров (508) 9%
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: