ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Търговци масово продават храни без информация за произход и срок на годност | ||||||
| ||||||
Според тяхното проучване по сергиите на пазарите цари почти пълна липса на информация за потребителите, като изключим хвърчащите листчета с цените. Кое откъде идва, какво съдържа, кой го е произвел и т.н., има ли сред предлагането екологични плодове и зеленчуци, това не знаят и повечето търговци, които отказват дори и устна информация. - Традиционно в нашите търговски обекти и на пазари през зимата се продават туршии – някои пакетирани, но много – и насипни. Кой ги е произвел? С какви суровини? По какъв метод е постигната ферментацията? Съдържат ли някакви алергени? При каква хигиена са произведени, транспортирани и продавани? Какво влияние оказва продажбата им на открито? Има ли някакъв контрол върху тях? Все въпроси, на които не можа или не поиска да ни отговори нито един продавач, с обяснението, че той "само продава“. - Чесънът е особено търсен у нас. Публична тайна е, че той е предимно внос от Китай, но всичкият се продава и рекламира като български. А както видяхме, за него има специално изискване на ЕС да е със сертификат за произход. Дали компаниите – вносители и търговци, разполагат с такъв? На пазара това не си личи. - По пазарите и в много от магазините се продават маслини на килограм. Около тях също няма информация за произход, качество и най-важното – срок на годност. - Поскъпването на храните извади нова "практика“ – сред сергиите за плодове и зеленчуци на някои пазари се появиха сергии за млечни продукти. Напразно се опитахме да разберем на една такава сергия с голяма опашка от потребители, заради по-ниските цени, откъде идват сиренето, млякото, кашкавалът и маслото. Не разбрахме кой е производителят, но също така не разбрахме използва ли се сухо мляко за производството им, колко вода съдържат тези продукти, имат ли "подобрители“ – повече растителни мазнини, сол и други съставки. И за да не бъдем упрекнати, уточняваме – ние не сме срещу свободната конкуренция и излизането на пазара на повече производители, но кой защитава интереса на техните потребители? - В квартални магазини и по пазарите се продават яйца на бройка. Те също са без информация за произход, начин на отглеждане на птиците, срок на годност. - Тази зима е значително предлагането на ядки, особено от сергии по пазарите. Сред общите слабости – пълна липса на информация, е и рискът за здравето на потребителите. Ореховите ядки, например, се продават от сергията без всякаква защита от наднормените прахови замърсявания, от други замърсители, на които са изложени те. Такава практика има и в някои специализирани магазини за плодове и зеленчуци. Не засякохме проверки и замервания на замърсените продукти от някои здравни органи. "Но не бива да подминаваме и отговорността на потребителите. По нашите наблюдения те реагират само когато им сложат в торбичките откровено изгнили и мухлясали плодове и зеленчуци "екстра“ качество. А те трябва да изискват от производителите и търговците и информацията, и стандартите, и качеството, защото това е едно от основните им права", допълват от "Активни потребители". |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Банка ДСК с официално изявление
15:00 / 08.11.2024
На колко градуса да е климатикът през зимата?
08:49 / 08.11.2024
Проф. Рачев: На 10 ноември всичко свършва
09:13 / 08.11.2024
Какво е "фъбинг" и защо да го избягваме на всяка цена
19:33 / 09.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета