© | България ще бъде разделена на девет туристически района, които трябва да бъдат обособени до 2016 г. Всички те ще могат да кандидатстват с проекти за реклама на условията за почивка в тях, включително и по бъдещата европрограма "Региони в растеж".
Това предвижда изготвената концепция на министерството на туризма, която бе обсъдена на среща с браншовите организации в сектора. До края на месеца тя трябва да бъде приета.
Идеята за районирането е залегнала в новия закон за туризма, приет още през зимата на 2013 г., но досега така и не се стигна до реализацията й, отбелязва "Капитал". Девет туристически районаСпоред концепцията на икономическото министерство деветте туристически района трябва да специализират в различен тип туризъм. Така например най-голямата зона за почивки в страната - Черноморието, ще бъде разделена на две - Северно и Южно с центрове Варна и Бургас. Освен летния морски туризъм Северното Черноморие трябва да залага още на спортен, а Южното - на културен туризъм, като основни видове. В концепцията обаче е заложено и да се работи по друг вид продукти. Така например е записано, че курортите около Варна са подходящи още за конферентен, фестивален и екотуризъм, а тези около Бургас - за балнео-, религиозен, приключенски и екотуризъм.
Според концепцията София и близките общини трябва да се обособят в отделен регион, специализиран в делови пътувания и културен туризъм, а четирите големи планини - Рила, Пирин, Родопите и Стара планина, трябва да се обособят в отделни региони. Освен традиционния планински туризъм (включително и ски) те могат да се специализират още в селски, еко-, приключенски, религиозен и други видове туризъм, става ясно от концепцията.
В отделен регион е обособена Розовата долина с център Казанлък, която обхваща както културен туризъм (фестивали на розата, посещения на културно-исторически обекти като тракийски светилища и др.), така и балнеологичен туризъм заради намиращите се в региона курорти като Хисаря, Павел баня и др. Според министерството долината е подходяща още за планински, приключенски и винен туризъм.
Район "Тракия" пък ще трябва да залага на културен и винен туризъм, като неговият център ще бъде Пловдив. В този регион влизат още Стара Загора, Хасково, Ямбол и други, като в него ще се изготвят още концепции за еко-, приключенски, здравен туризъм и др.
Най-големият регион според плана на туристическото министерство е "Дунав", който включва общо 67 общини и 21% от територията на страната. Логично в този регион се предвижда фокус върху круизните пътувания и културните обиколки.
По-фокусирана реклама
Разделянето на България на туристически региони е заложено в приетия при предходния кабинет на ГЕРБ закон за туризма, като цели по-фокусирана реклама спрямо даденостите на региона и създаването на подходящи за него туристически продукти.
Регионите ще трябва да се управляват от местна организация, в която влизат общините и различни неправителствени сдружения, като вчера от туристическото министерство коментираха пред "Капитал", че този процес трябва да приключи до 2016 г. Въпросните сдружения ще могат да кандидатстват с проекти за туристическа реклама, включително и по бъдещата европрограма "Региони в растеж", казаха още от ведомството. |