Пловдив и още седем града ограничават някои автомобили

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (3)
10:26 / 20.12.2023
9466
8 български града ще трябва да спрат цапащите коли през 2040 г. Задължението идва от поправките в регламента за TEN-T мрежата, за които се споразумяха във вторник Европейският парламент и Съветът на Европа. Според тях населените места, които попадат във въпросната мрежа, включваща европейски магистрали и по-големи пътища, са задължени да имат планове за устойчива градска мобилност за постигане на ниски и дори нулеви емисии.

Сред мерките са зони, в които не могат да влизат цапащите коли, въвеждането на райони, където максималната скорост на движение е ограничена до 30 км в час, закупуването на електрически превозни средства за градския транспорт. И понеже регламентите на ЕС имат пряко действие, приетите поправки стават задължителни.

Българските градове, които попадат в основната транспортна мрежа на Европа, са София, Варна, Пловдив Бургас, Русе, Стара Загора и Видин. Там трябва да има и хъбове, които да правят връзка на градския транспорт с пътната и жп мрежата. И понеже изискванията са по-големи, ще има и повече европейски средства за тези градове.

Пилотно се тръгва с три града с население над 100 000 души, за които е предвидено финансиране по плана за възстановяване. Два от тях са София и Пловдив, а след това вероятно Бургас. Общинските власти там ще трябва да ограничават движението на стари автомобили.

От трансевропейската мрежа у нас минават няколко пътища - от границата на Сърбия до София, където има жп линия и почти готовата магистрала “Европа", София - Пловдив - Бургас с разклонение до границата с Турция – също с жп линия и две магистрали - “Тракия" и “Марица". Включено е и трасето София - Солун, т.е. магистрала “Струма" на наша територия, както и пътят Крайова - Калафат - Видин - София - Солун.

Другото условие в регламента е за влаковете, които пак до 2040 г. трябва да се движат със 160 км в час или с повече.

Освен това жп линиите, които ще се изграждат или модернизират, трябва да са задължително с европейската система за управление на движението (ERTMS). Те са автоматизирани и уеднаквяват сигнализацията и изискванията, за да може придвижването по релси да стане по-бързо. Крайната цел на ЕК е този вид транспорт да замести вътрешните полети със самолет.

По плана за възстановяване с такава система ще бъде линията от Русе до Каспичан, има я и по трасето от София до Бургас.

Основните жп проекти, по които от десетилетие се работи, са основно по TEN-T мрежата. До 2030 г. трябва да е завършени линията София - Пловдив - Бургас с разклонение до границата с Турция. Това ще са и първите релси за движение със 160 км в час, за да се стига от София до морето за 3-4 часа с влак.

Има финансиране на проектите за жп връзките към летищата в Пловдив и Бургас, за да се подобри интермодалността.

В основната транспортна мрежа на Европа в авиацията влиза летището в София, а тези в Бургас, Горна Оряховица, Пловдив и Варна са в разширения вариант.

600 млрд. ще струва европейската зелена сделка до 2050 година, пише 24 часа.

Европейската зелена сделка ще струва на 500-те милиона европейски данъкоплатци приблизително 600 милиарда евро до 2050 г., когато трябва да се постигнат целите. Това е приблизително една трета от целия бюджет от 1,8 трилиона евро на европейския план за възстановяване и устойчивост плюс седемгодишния бюджет на ЕС.

Европейската зелена сделка в общи линии предвижда само до 2030 г. въглеродните емисии от енергетиката и транспорта да се редуцират с 55% в сравнение с нивото им през 1990 г., като специално в транспорта намалението трябва да е с до 90%. Причината е, че емисиите от превозните средства представляват около 25% от общите парникови газове в ЕС.

Част от тази политика е затягането на използването на дизелови и бензинови превозни средства. Наскоро държавите членки се разбраха да забранят след 2035 г. продажбата на нови бензинови и дизелови коли, но след съпротивата на Германия и Италия все пак се реши някои основни видове возила с такива двигатели да останат в производството и след това.

Междувременно системата за търговия с квоти емисии ще се разшири и до морския транспорт, а авиокомпаниите, на които бяха разрешени безплатни квоти с емисии, ще получат постепенно редуциране и ще трябва да си ги купуват на реални цени.

Виж коментарите (3)

Още по темата (376):
11.04.2024 Беззаконие и безнаказаност! Отровният пожар в Пловдив е бил нарочно
запален
11.04.2024 Гъст черен дим над част от Пловдив!
17.03.2024 Откриват телефонна линия за гражданите, които искат подмяна на старите печки с климатици
03.03.2024 Видео от Пловдив: Сами се тровим, факт!
18.02.2024 Търси се фирма, която да почисти Пловдив от 4250 стари печки на дърва и
въглища
17.01.2024 Пловдив взима мерки за качеството на атмосферния въздух
Още новини от Национални новини:
Тежка катастрофа спря движението за "Маказа"
Времето днес леко ще ни пообърка
Томина неделя е! Ето какво не трябва да правите днес
Kъмпингуването изживява своя Ренесанс
Източните Родопи пазят драматично минало
Румен Радев присъства на 148-ата годишнина от Априлската епопея в...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).