ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Обжалват присъдата по делото "Хитрино" пред Апелативен съд - Варна
Автор: Пламена Николова 08:55 / 25.01.2021Коментари (0)1997
© Plovdiv24.bg
Архив
Апелативен съд – Варна започва разглеждането на делото за жп катастрофата в Хитрино на 10 декември 2016г., съобщиха от пресслужбата на съда. Присъдата на първоинстанционния Окръжен съд – Шумен е обжалвана от всички страни пред горната инстанция – двамата подсъдими и частните обвинители, а прокуратурата я протестира. Пред въззивния съд ще се изправят главният машинист 64-годишният Димитър М. и помощникът му 45-годишният Радослав П. Те управлявали влака по време на инцидента, при който част от композицията дерайлира, последваха взрив, изтичане на газ, многобройни пожари и разрушения на сгради. 7 души загубиха живота си. 

Машинистът първо лице Димитър М. беше осъден от първата инстанция на 15 години лишаване от свобода и 17 години лишаване от право да упражнява професията си, а Радослав П. бе лишен от свобода за 10 години и от право да бъде локомотивен машинист за 12 години. Двамата са под домашен арест.

Припомняме хронологията от 10 декември 2016г.: Влакът пътувал от Бургас за Русе, като 20 от цистерните били пълни със 700 тона пропилен, а 3 – със 130 тона пропан-бутан. Според присъдата на Шуменския окръжен съд, при управление на подвижен железопътен състав, двамата са нарушили правилата за движение на железопътния транспорт. При влизане в гара Хитрино, управлявайки влака със 78км/ч., не са намалили скоростта до разрешените 40км/ч. В резултат е последвало дерайлиране, повреждане на част от цистерните, изтичане на газ пропилен и взрив. Така по непредпазливост са причинили смъртта на 7 души, а 14 души са получили тежки и средни телесни повреди. Случаят е квалифициран като особено тежък.

Според първоинстанционния съд, произшествието не е предизвикано от повреди в железния път, в електропреносната мрежа или във влаковата композиция. Установено е, че първият машинист не е бил заспал, тъй като устройството за бдителност е било включено и използвано от него. Дерайлирането обаче е било предотвратимо, ако са били спазени показанията на семафорите. Необходимо е било да се задейства режим "екстрено спиране“ (комбинирано спиране с пневматична автоматична спирачка и електрическо спиране). Ако това е било сторено, влакът би навлязъл с позволените 40 км/ч.

Като отегчаващи вината обстоятелства съдът е приел броя на починалите и пострадалите, неоказването на първа помощ на ранените, нанесените материални щети, създадения риск за здравето на жителите на Хитрино и 10-дневната евакуация. Като смекчаващи отговорността са посочени действията по обезопасяване на влака. Отчита се, че пробитата цистерна не е отговаряла на изискванията на Правилника за международен железопътен превоз на опасни товари. Жп инфраструктурата била поддържаната на минимума.

Изтъкнато е и това, че товарен влак, превозващ опасен товар, не следва да спира в населено място, както е било планирало в случая. Факт е още, че двамата машинисти не са били уведомени за корекция в разписанието, която предвиждала престой на гарата. Гара Хитрино не е имала План за движение, приемане и изпращане на влакове, превозващи опасни товари по RID. Нямало и план за действие, нито инструкция на персонала за предприемане на спешни действия в случай на произшествие.

В мотивите си Шуменският окръжен съд описва механизма на произшествието, станало около 5,30 ч призори: При дерайлирането вагоните започнали неконтролируемо, хаотично движение, разрушавайки железния път и прилежащата инфраструктура. Цистерна № 10 напълно се разхерметизирала. Само за 39,2 секунди от нея изтекло цялото количество пропилен - около 45 тона. Значителна част от изпарилия се газ образувала облак, който навлизал през пукнатини и отвори в къщите на спящите хора, в магазините и административните сгради. Така сместа навлязла в детска стая на къща на 280 метра от цистерната. Смята се, че именно там бил епицентърът на взрива, тъй като е единственото място в селото, където всички стени били деформирани в четирите посоки навън.

Съдът е заключил: "Колкото и лошо да е състоянието на железопътната инфраструктура в гара Хитрино, както и да неглижират стриктното изпълнение на служебните си задължения служителите на ДП "НКЖИ“ и УДВГД - Горна Оряховица, независимо че България е в наказателна процедура относно неизпълнението на задълженията си по Правилника за международен железопътен превоз на опасни товари RID, независимо, че вагон- цистерна №10 въобще не е следвало да получи документ за съответствие с изискванията за безопасност и да се движи по железните пътища на Европа, независимо, че двамата подсъдими не са били изрично инструктирани за промяната в разписанието на влака и престоя в гара Хитрино, при изключване поведението на двамата подсъдими, неправомерният резултат не би настъпил“.

Подсъдимият Димитър М. многократно е отказвал да дава обяснения и в хода на досъдебното производство, и в съдебната фаза. Радослав П. е дал показания веднъж, по време на разследването. 27 души са конституирани като частни обвинители – пострадали и наследници на загиналите.

Предстои Апелативен съд – Варна да направи цялостна преценка на правилността на присъдата, постановена от Окръжен съд – Шумен.


Още по темата: общо новини по темата: 121
21.04.2023 »
18.04.2023 »
18.04.2023 »
10.12.2021 »
22.02.2021 »
25.01.2021 »
предишна страница [ 1/21 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Март 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Бомби в училищата
Мигрантски натиск към България
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Изграждат кръгово кръстовище на Кукленско шосе
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Кой е най-успешният демократичен кмет на Пловдив през последните години?
Д-р Гарабед Томасян
Спас Гърневски
Д-р Иван Чомаков
Славчо Атанасов
Иван Тотев
Здравко Димитров
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: