ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Как се образуват следите на самолетите в небето? | ||||||
| ||||||
Инверсионни следи или още кондензационни следи се наричат линейните, приличащи на облаци, следи, образуващи се зад летателните апарати. Явлението се наблюдава най-често в горните слоеве на тропосферата, значително по-рядко – в тропопаузата и стратосферата. В отделни случаи може да се наблюдава и на неголеми височини. Тези следи се образуват при същите условия като студените мъгли. При по-ниски температури е нужно много по-малко количество влага, за да се насити въздухът до 100% относителна влажност. Ето защо такива следи се образуват при полет на даден летателен апарат само при големи височини, при които температурата на въздуха е от порядъка на -40 – -60 °C. При толкова ниски температури, дори и малкото количество влага идващо от изгорелите газове и от въздуха е достатъчно за насищане на въздуха. Както за мъглата, така и за този вид следи са нужни така наречените кондезационни ядра, за образуването на водни капки. Кондензационните ядра в този случай са частици от изгорелите газове, оставени зад двигателите. Но заради ниската температура, водните капки и парата веднага се превръщат в малки ледени кристали, които се виждат с просто око. Друг механизъм за образуване на кондензационни следи е кондензиране на влагата от въздуха вследствие от пониженото налягане над крилата и в завихрянията (вортекс) след летателния апарат. Кондензиралата влага прави тези завихряния видими за окото. Този ефект е типичен за по-влажна среда. За разлика от следите образувани на база на изгорелите газове след двигателите, следите заради промяна на налягането се образуват на по-ниски височини, където влажността на въздуха е по-голяма. Предимно при по-бавно движение на самолета при излитане или кацане. Видими са зад крилата, а не зад двигателите. Преди да започнат коментарите за "пръскане", 5G и т.н. Как да ги прогнозираме ? Най-лесния начин е да погледнем карта, която отговаря за очакваната температура на 200 hpa ( или 10-11 км.). Ако температурата в този слой е около -55 / - 65 , то със сигурност ще се образуват следи. Разбира се, трябва да се наблюдават и възходящи потоци и по-влажен въздух. Ако тези параметри не са налични, дори при ниски температури без възходящи вихри - те няма да се образуват или ще са по-къси. Много често хората се чудят, защо едните самолети имат дири, а други не? Самолетите често летят на различни височини, за да избегнат инциденти и да избегнат турбулентните движения, създадени зад другия самолет, но понякога разлика от 300-400 метра, променя условията за да се образуват самолети дири. Колкото по-ниско летят, толкова по-висока е температурата на въздуха и може да не е достатъчно студено за ресублимиране и за оставяне на следи. Налягането и температурата на излизащия от турбината газ се различава от отделните производители на двигатели, това също може да бъде причина защо някои самолети оставят следи, а други не. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Показва коментари на Moby
на 13.03.2024 г.
+3
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Голяма банка предупреди своите клиенти
20:49 / 30.04.2024
Старата любов ръжда не хваща
10:26 / 30.04.2024
Почивай в мир! Само на 54 години той ни напусна внезапно
20:47 / 01.05.2024
Нова любов пламна в Hell's kitchen
14:12 / 30.04.2024
Работодателят ви дължи минимум двойно увеличение
06:30 / 01.05.2024
България ще мине на 4-дневна работна седмица
09:00 / 02.05.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета