Специалист: Няма как в градските автобуси да се постига голямо разхлаждане
Автор: Екип Plovdiv24.bg 13:25 / 09.08.2019Коментари ()2919
©
Не е добър вариант климатиците да се включват на максимална или минимална стойност, каза за БТА гл.ас. д-р инженер Кръстин Йорданов към катедра "Топлотехника" на Техническия университет във Варна. Според него е най-добре през зимата в помещенията да се поддържа температура от 22 градуса, през лятото - между 25 и 27, като най-добре е те да са с 5-6 градуса по-малко в сравнение с външната температура.

Специалистът уточни, че няма как в градските автобуси да се постига голямо разхлаждане през горещите дни, тъй като телата на пътниците също отделят топлина. Вариантът хората да се чувстват напълно комфортно е броят им да е по-малък или точно колкото пише за седящи и правостоящи места.

Позицията на Йорданов е, че изборът на климатик е строго индивидуален за всяко помещение. Без значение къде ще бъде монтирана машината обаче - ниско долу или до тавана, филтърът й трябва да се почиства редовно, както и ламелите под него.

Климатиците не бива в никакъв случай да работят на минимум или на максимум, подчерта Йорданов. По думите му най-разумно е през лятото в помещенията да се поддържа температура с 5-7 градуса по-ниска от външната. Тази разлика помага на организма да се адаптира по-бързо от по-хладно към по-горещо. Според специалисти най-оптимално е да се поддържат 26-27 градуса през лятото и 22-23 градуса през зимата.

Критичните температури не са препоръчителни и за автомобилите, каза още Йорданов. По думите му избягването на този риск е причината вече да се използват климатроници. Малко по-особена е ситуацията в градския транспорт, допълни Йорданов. Той обясни, че климатиците в автобусите са предвидени да работят при определено натоварване с хора - седящи и правостоящи. Тъй като всеки човек отделя топлина, когато има пътници над предвиденото, охлаждането от климатика престава да се усеща и обратното - когато има по-малко пътуващи се усеща по-голямо охлаждане. Отделен е проблемът, че регулирането на климатиците в автобусите, оскъпява много както съоръжението, така и поддръжката му, допълни специалистът.

При избора на климатик всяка стая се разглежда индивидуално - брой и размер на прозорците, каква е дограмата, има ли изолация в помещението, има ли външни стени, допълни Йорданов. Той уточни, че разликата между инвентора и хиперинвентора е много малка. Обикновеният климатик се включва изведнъж на 1 киловат и работи докато достигне температурата, докато инвенторът се включва и бавно увеличава оборотите си, за да няма натоварване на електрическата мрежа, достига до някакъв максимум и си поддържа тази температура, обясни специалистът.

Къде е по-добре да бъде поставена машината в стаята според Йорданов зависи изцяло от предпочитанията на собственика. Високият монтаж не позволява на децата да пипат климатика и не заема пространство. Предимството на ниския е, че почистването на филтъра става без да се ползва стълба. Независимо дали ще е до тавана или на земята обаче пред уреда не трябва да има прегради, за да има хубаво движение на въздуха в стаята и да се получава еднаква температура навсякъде, обобщи специалистът.


Още новини от Национални новини:

https://www.plovdiv24.bg/novini/Bylgaria/Specialist-Nyama-kak-v-gradskite-avtobusi-da-se-postiga-golyamo-razhlazhdane-889127
Copyright © Plovdiv24.bg. Всички права запазени.